САМОДЕТЕРМІНАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.02Ключові слова:
самодетермінація, професійне мовлення, менеджер, мотивація, професійно-мовленнєва компетентністьАнотація
В статті висвітлено значення професійного мовлення для спеціальності «Менеджмент». Мета статті полягає у дослідженні процесу формування і розвитку професійно-мовленнєвої компетентності майбутніх менеджерів та визначення впливу самодетермінації особистості на цей процес. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні теоретичного і емпіричного дослідження означеної проблематики та на принципах системності, науковості і верифікації. Наукова новизна полягає у вперше побудованій моделі формування професійно-мовленнєвої компетентності менеджерів в процесі навчання у вищому навчальному закладі та запропонованому психологічному комплексі мотиваційних установок, що формує систему самодетермінації особистості. Висновки. Модель формування професійно-мовленнєвої компетентності менеджерів в процесі навчання у вищому навчальному закладі включає три основні стадії: функціонально-знаннєву, формувально-розвиваючу, професійно-сформовану. Основою мотиваційно-формульного етапу вважаємо розвиток самодетермінації особистості. Основою самодетермінації є використання внутрішніх ресурсів майбутнього менеджера. Для цього запропоновано сформувати і підвищити мотивацію до оволодіння професійно-мовленнєвої компетентності. Вважаємо, що необхідно застосовувати формувальний психологічний комплекс мотиваційних установок її оволодіння. Він повинен забезпечити психологічну передумову набуття навичок, що її забезпечують. Він складається з таких етапів: визначення та обгрунтування потреби в оволодінні та підвищенні професійно-мовленнєвої компетентності; постановка цілі в її оволодінні або її підвищенні; розробка стратегії для досягнення цілі; планове виконання поставлених завдань з оволодіння або підвищення професійно-мовленнєвої компетентності; рефлексивне оцінювання та сприйняття результатів.
Посилання
Вербицький В.В. Формування ключових компетентностей учнів – основне завдання навчального закладу. Формування базових компетентностей у вихованців позашкільних навчальних закладів. Київ : Гранмна, 2013. С. 32–37.
Власенко О.О. Емпіричні дослідження когнітивно-функціональної обізнаності майбутніх менеджерів у розрізі розвитку їх професійно-мовленнєвої компетентності. Науковий журнал «Габітус». Вип. 46. 2023. С. 68–73.
Мирончук Н.М. Самомотивація як складова самоорганізації викладача у професійній діяльності. Проблеми освіти: зб. наук. праць / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2018. Вип. 88 (частина 2). С. 65–74.
Пономаренко Н., Семеног О. Формування мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців з журналістики: теорія і практика. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 216 с.
Поскрипко Ю.А., Данченко О.Б. Компетенція і компетентність: консенсус. Вчені записки Університету «КРОК». 2019. № 3(55). С. 117–127.
Сердюк Л.З., Шамич О.М. Самодетермінація особистості як психологічна основа її самореалізації. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України.2017. Том VI. Вип. 13. С. 164–173.
Скибун Н.Д. Професійна мовленнєва компетентність як наукове поняття. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(37), Issue: 75, 2015. Р. 76–79.
Чорна М.М. Професійно-мовленнєва компетенція як критерій професіоналізму майбутнього менеджера туризму. Наука і освіта. 2010. № 7.
Deci, E. L. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. University of Rochester – Rochester, New York : Plenum Press, 1985. 375 p.