САМОДЕТЕРМІНАЦІЯ ОСОБИСТОСТІ В МОДЕЛІ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ МЕНЕДЖЕРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.02Keywords:
Self-determination, professional speech, manager, motivation, professional speech competenceAbstract
The article highlights the importance of professional speech for the manager specialty. The purpose of the article is to study the process of formation and development of professional speech competence of future managers and to define the influence of self-determination of personality on this process. The research methodology is based on the combination of theoretical and empirical research of the given problem and on the principles of systematicity, scientificity and verification. The scientific novelty consists in the newly built model of the formation of professional speech competence of managers in the process of training at a higher education institution and the suggested psychological set of motivational attitudes that forms a system of self-determination of personality. Conclusions. The model of formation of professional speech competence of managers in the process of training at a higher education institution includes three main stages: functional and cognitive, developing, and professionally formed. We consider the development of selfdetermination of personality to be the basis of the motivational and developing stage. The basis of self-determination is the use of internal resources of the future manager. Thus, we suggest forming and increasing motivation to master professional speech competence. We believe that it is necessary to apply a formative psychological set of motivational attitudes to its mastery. It should provide a psychological prerequisite for the acquisition of appropriate skills. It consists of the following stages: determination and justification of the need to acquire and improve professional speech competence; setting a goal in its mastery or its improvement; development of a strategy to achieve the goal; planned implementation of assigned tasks for mastering or improving professional speech competence; reflective evaluation and perception of results.
References
Вербицький В.В. Формування ключових компетентностей учнів – основне завдання навчального закладу. Формування базових компетентностей у вихованців позашкільних навчальних закладів. Київ : Гранмна, 2013. С. 32–37.
Власенко О.О. Емпіричні дослідження когнітивно-функціональної обізнаності майбутніх менеджерів у розрізі розвитку їх професійно-мовленнєвої компетентності. Науковий журнал «Габітус». Вип. 46. 2023. С. 68–73.
Мирончук Н.М. Самомотивація як складова самоорганізації викладача у професійній діяльності. Проблеми освіти: зб. наук. праць / ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» МОН України. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2018. Вип. 88 (частина 2). С. 65–74.
Пономаренко Н., Семеног О. Формування мовленнєвої компетентності майбутніх фахівців з журналістики: теорія і практика. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021. 216 с.
Поскрипко Ю.А., Данченко О.Б. Компетенція і компетентність: консенсус. Вчені записки Університету «КРОК». 2019. № 3(55). С. 117–127.
Сердюк Л.З., Шамич О.М. Самодетермінація особистості як психологічна основа її самореалізації. Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України.2017. Том VI. Вип. 13. С. 164–173.
Скибун Н.Д. Професійна мовленнєва компетентність як наукове поняття. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(37), Issue: 75, 2015. Р. 76–79.
Чорна М.М. Професійно-мовленнєва компетенція як критерій професіоналізму майбутнього менеджера туризму. Наука і освіта. 2010. № 7.
Deci, E. L. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. University of Rochester – Rochester, New York : Plenum Press, 1985. 375 p.