ВЕЛИКА ХАРТІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ ТА АСОЦІАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТІВ ЄВРОПИ: ПЕРСПЕКТИВИ ТА ВИКЛИКИ СВІТОВОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ ДЛЯ УНІВЕРСИТЕТІВ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.07

Ключові слова:

The Magna Charta Universitatum, European University Association, educational space, transnational educational environment, reforms, European integration processes

Анотація

Анотація. Мета статті полягає в тому, щоб на основі теоретичного і прикладного підходів проаналізувати перспективи та виклики світового освітнього простору для університетів України на прикладі членства у Великій Хартії Університетів та Асоціації Університетів Європи. Методика включає комплексний аналіз та узагальнення наявного науково-теоретичного матеріалу та формулювання відповідних висновків і рекомендацій. Під час дослідження використовувалися такі методи наукового пізнання: термінологічний, системно-структурний, діалектичний, порівняльний, логіко-нормативний, логіко-семантичний. Наукова новизна полягає в тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури та результати емпіричного дослідження, поглиблено аналіз членства університетів України у Великій Хартії Університетів та Асоціації Університетів Європи в період глобалізаційних процесів та кризових цивілізаційних викликів. Висновки. Досягнення вагомих результатів в процесі реформування українського освітньо-наукового простору залежить від багатьох зовнішніх та внутрішніх чинників, зокрема і від міжнародної співпраці та підтримки світової академічної спільноти. Така співпраця надзвичайно актуальна під час війни, адже повноцінний активний розвиток освітнього простору нашої держави є однією з умов євроінтеграційних процесів. Членство університетів України у Великій Хартії Університетів та Асоціації Університетів Європи передусім допомагає популяризувати наш освітній простір і привертає увагу світу до проблем, з якими стикаються українські ЗВО під час російської збройної агресії. Безперервний освітній і науково-дослідний процес в Україні сприяє формуванню свідомого покоління громадян, здатних відновити Україну після війни і гідно представляти її на світовій освітній, науковій, професійній арені.

Посилання

Міністерство освіти і науки України. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf

Авшенюк Н.М. Тенденції розвитку транснаціональної вищої освіти у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. : монографія. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2015. 610 с.

Обсерваторія. Велика Хартія Університетів. 2020. URL: https://www.magna-charta.org/

Асоціація Університетів Європи. Голос університетів Європи. 2022. URL: https://eua.eu/about/who-we-are.html

Вільна енциклопедія Вікіпедія. Асоціація університетів Європи. 2022. URL: https://uk.wikipedia.org/wik i/%D0%90%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D1%83%D0%BD%D

%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%96%D0%B2_%D0%84-%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8

Університети Європи. Формування майбутнього. Стратегічний план ЄСА. 2020. URL: https://eua.eu/downloads/content/eua%20strategic%20plan%20final.pdf

Димань Т.М., Боньковський О.А., Вовкогон А.Г. Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навчально-методичний посібник. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с.

Костюк Т.О. Механізми управління сучасною вищою освітою: перегляд доктринальних засад. Публічне управління та митне адміністрування. № 2(21). 2019. С. 55–60.

Кормич Л.І., Кормич А.І. Варіативні можливості реформування вищої освіти України в європейському контексті. Актуальні проблеми політики. 2020. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 65. 172 с

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-26