THE MAGNA CHARTA UNIVERSITATUM AND THE EUROPEAN UNIVERSITY ASSOCIATION: PROSPECTS AND CHALLENGES OF THE GLOBAL EDUCATIONAL SPACE FOR THE UNIVERSITIES OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.07Keywords:
Велика Хартія Університетів, Асоціація Університетів Європи, освітній простір, транснаціональне освітнє середовище, реформи, євроінтеграційAbstract
Abstract. The aim of the article is to analyze, on the basis of theoretical and applied approaches, the prospects and challenges of the world educational space for universities of Ukraine on the example of membership in the Magna Charta Universitatum and the European University Association. The methodology includes a comprehensive analysis and generalization of the available scientific-theoretical material and formulation of relevant conclusions and recommendations. The following methods of scientific knowledge were used during the research: terminological, systemic-structural, dialectical, comparative, logical-normative, logical-semantic. The scientific novelty is that, using the method of scientific literature analysis and the empirical research results, the analysis of the Ukrainian universities membership in the Magna Charta Universitatum and the European University Association in the period of globalization processes and crisis civilizational challenges has been deepened. Conclusions. Significant results achievement in the process of the Ukrainian educational and scientific space reforming depends on many external and internal factors, including international cooperation and the support of the world academic community. Such cooperation is extremely relevant during the war, because full-fledged active development of our country educational space is one of the conditions of European integration processes. The Ukrainian universities membership in the Magna Charta Universitatum and the European University Association primarily helps to popularize our educational space and draws the world's attention to the problems faced by Ukrainian higher educational institutions during the russian armed aggression. The continuous educational and research process in Ukraine contributes to the formation of a conscious generation of citizens capable of rebuilding Ukraine after the war and representing it worthily on the world educational, scientific, and professional arena.
References
Міністерство освіти і науки України. Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031 роки. 2020. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2020/09/25/rozvitku-vishchoi-osviti-v-ukraini-02-10-2020.pdf
Авшенюк Н.М. Тенденції розвитку транснаціональної вищої освіти у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. : монографія. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2015. 610 с.
Обсерваторія. Велика Хартія Університетів. 2020. URL: https://www.magna-charta.org/
Асоціація Університетів Європи. Голос університетів Європи. 2022. URL: https://eua.eu/about/who-we-are.html
Вільна енциклопедія Вікіпедія. Асоціація університетів Європи. 2022. URL: https://uk.wikipedia.org/wik i/%D0%90%D1%81%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F_%D1%83%D0%BD%D
%96%D0%B2%D0%B5%D1%80%D1%81%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D1%96%D0%B2_%D0%84-%D0%B2%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B8
Університети Європи. Формування майбутнього. Стратегічний план ЄСА. 2020. URL: https://eua.eu/downloads/content/eua%20strategic%20plan%20final.pdf
Димань Т.М., Боньковський О.А., Вовкогон А.Г. Європейський простір вищої освіти та Болонський процес : навчально-методичний посібник. Одеса : НУ «ОМА», 2017. 106 с.
Костюк Т.О. Механізми управління сучасною вищою освітою: перегляд доктринальних засад. Публічне управління та митне адміністрування. № 2(21). 2019. С. 55–60.
Кормич Л.І., Кормич А.І. Варіативні можливості реформування вищої освіти України в європейському контексті. Актуальні проблеми політики. 2020. Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 65. 172 с