PEDAGOGICAL CONDITIONS OF MORAL EDUCATION OF PRE-SCHOOL CHILDREN: AN INNOVATIVE VIEW
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.29Keywords:
morality, moral education, moral personality traits, humanity, spirituality, environmentAbstract
The purpose of the article is to study the modern requirements of national education in the light of the moral and spiritual development of the personality, its development, upbringing, morality. The research methodology is based on a combination of general-philosophical scientific thinking, psychologicalpedagogical concepts and theories of scientific knowledge, systemic-dialectical and synergistic approaches to the reflection of reality. The multi-level system of scientific knowledge is based on the methodology of interdisciplinary research (general laws of philosophy and logic of scientific knowledge, regularities and principles of pedagogy, teachings of the classics of domestic and foreign pedagogy). The scientific novelty consists in the analysis and systematization of scientific literature on the problem of research, classification and generalization of psychological and pedagogical sources regarding the moral education of preschoolers, which made it possible to identify theoretical approaches to the investigated problem and helped to formulate pedagogical conditions for the education of the morality of preschool children. Conclusions. Moral education of preschool children in the process of familiarization with the environment involves the ability to develop qualities in the child that will help him become more humane and spiritual. The environment in this context acts as a natural foundation for the development of a perfect person, a person who possesses moral virtues and understands the values of human life and communication. Therefore, transformational changes in the system of education, including preschool, require the search for new approaches and methods of educational influence on the moral and spiritual sphere of the individual.
References
Бабій І.Б. Засоби народної педагогіки та шляхи їх використання у моральному вихованні дошкільників. Імідж сучасного педагога. 2019. № 6–7(105–106). С. 124–126.
Базовий компонент дошкільної освіти України. Дошкільне виховання. 2021.
Бех І.Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ ; Чернівці : Букрек, 2018. 296 с.
Бех І.Д. Формування ціннісних орієнтацій у процесі становлення особистості. Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія «Педагогічні та історичні та фізико-математичні науки». 2016. Вип. 51. С. 120–124.
Заболоцька С.І. Психологічні умови розвитку моральних форм поведінки у навчально-ігровій діяльності дошкільників : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Острог, 2013. 210 с.
Кононко О.Л. Духовність, душевність, моральність.... Дошкільне виховання. 2014. № 11. С. 3–8.
Кручек В.А. Психолого-педагогічні основи міжособистісного спілкування. Київ : ДАКККіМ, 2017. 273 с.
Ладивір С.О., Долинна О.П., Котирло В.К. Виховання гуманних почуттів у дітей. Тернопіль : Мандрівець, 2010. 168 с.
Муляр Н.А. Ціннісні орієнтації української родини у морально-етичному вихованні дитини. Молодь і ринок. 2019. № 9. С. 119–124.
Поніманська Т.І., Дичківська І.М., Козлюк О.А., Кузьмук Л.І. Соціальний розвиток дитини (середній дошкільний вік). Київ : Ґенеза, 2013. 88 с.