INTEGRATION OF VALEOLOGICAL KNOWLEDGE IN EDUCATIONAL SUBJECTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.03Keywords:
integration, valeological education, valeological knowledge, pedagogical condition, educational subjectAbstract
The aim of the research study is to determine the implementation level of one of the learning conditions – the arming with relevant knowledge – for effective valeological education in current realities. The aim was reached by using the analysis of scientific literature sources dealing with the research of the mentioned problem and practical experience in general secondary education institutions. The research methodology is based on the integration of such principles as: philosophical principle of systematicity and causality; psychological principle of the unity between the psyche and activity; specifically educational principle of systematicity, consistency, education through activities and communication, holistic and complex approaches in education, and fundamental law of education, in particular, the organic connection between education, social needs and education conditions. The scientific novelty is defined by the research methodology: after thorough analysis of scientific investigations related to our research, practical experience of organizing the educational process, studying the content of NUS programs, textbooks and manuals, we predicted one of the important education conditions: the integration of valeological knowledge into academic subjects. Conclusion. The Law of Ukraine On Education specifies the principles of state policy in the field of education and the principles of educational activity. One of the principles is the development of a healthy lifestyle culture. Our research was aimed at finding ways to implement this principle in the educational process in general secondary education institutions. Various innovative forms of educational influence are effective in the work of teachers, tutors at extracurricular institutions, and in the teachering strategies in subject teacher’s work. We offer to implement one of the education conditions, namely the integration of valeological knowledge into the content of educational subjects.
References
Авдєєнко І.М. Ціннісно-мотиваційний компонент культури здоров’я студентів. Педагогіка здоров’я. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 21 – 23.
Біда Д. Пізнаємо природу: підручник. К. : Видавничий дім «Освіта», 2023. 256 с.
Бондаренко Н.Б., Ляшова Н.М. Сучасні підходи до збереження здоров’я в системі наступності дошкільної та початкової освіти. Педагогіка здоров’я. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 66–69.
Брусенцева О.М. Викладання філософії – здоров’язбережувальна освітня технологія . Педагогіка здоров’я. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 79–81.
Бутенко Н., Спринь О.Б., Мацейко І.І. Формування валеологічної компетентності майбутніх вчителів біології. Теорія та методика навчання та виховання. 2024. № 56. С. 37–50.
Волик Г.П., Скоропадська С.О. Реалізація програми профілактики шкідливих звичок та формування навичок здорового способу життя в умовах закладу спортивного профілю Педагогіка здоров’. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 90–94.
Географія / Затоцький С., Зінкевич М. та інші. Тернопіль: Астон, 2023. 280 с.
Гущина Н. Здоров’я, безпека та добробут: підручник. К. : Видавничий дім освіта, 2023. 160 с.
Долинський Б. Т., Писаренко Г. С., Бондар С. В., Славов Д. Д. Педагогічні основи підготовки майбутніх учителів початкової школи до валеологічного виховання молодших школярів. Наука і освіта. Одеса, 2014. №8. С. 54–58.
Етика : підручник /Іртишева О., Кравчук В. та ін.. Тернопіль: Астон, 2023. С 101–107.
Істер О. Математика. К.: Генеза, 2023. 208 с.
Кондратюк С.М. Інтегративний підхід до виховання у молодших школярів здорового способу життя: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спеціальність 13.00.01 «Загальна педагогіка».К., 2003. 20 с.
Свириденко С.О. Формування ціннісних орієнтацій як чинник духовного здоров’я особистості. Проблеми освіти. К. : Науковометодичний центр вищої освіти, 2002. Вип. 29. С. 72–78
Філіп’єва О.А. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до валеологічного виховання учнів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 "Теорія і методика професійної освіти" . Кіровоград, 2008. 20 с.