THE ROLE AND PLACE OF PSYCHOLOGICAL AID FOR INTERNALLY DISPLACED FAMILIES DURING MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-1.04

Keywords:

psychological support, psychological aid, internally displaced family, psychological well-being, psychological health

Abstract

The purpose of the article is to analyze the organization of the system of psychological aid to internally displaced families who have experienced crises (combat operations). The article generalizes scientific and methodological sources devoted to particularities of the organization of psychological aid to internally displaced families during martial law. The components of the system of mental health development and psychosocial support, which would contribute to the organization of self-help, adaptation and the formation of resistance to stress factors in the affected population, are specified. The author provides an example of the organization of psychological support for children and adults from the above-mentioned category, which includes psychological first aid and enrichment activities aimed at improving psychosocial resistance to stress in children, in particular, strengthening the role of positive activities, developing skills to manage psychological reactions, promoting positive thinking, and restoring supportive social ties. The primary objective of educational training with internally displaced families is to enhance the social-psychological response of children and their families affected by the crisis, reduce the social-psychological consequences of trauma, and ensure stable access to psychological help. In the context of a military conflict, timely first psychological aid becomes relevant. Such help is offered to people who have just or recently experienced traumatic events and have a negative mental state. Experts note that such help can be provided by everyone who is nearby, and not only by specialists through professional consultations. Psychological first aid involves providing the injured person with emotional, physical, and social support, strengthening the sense of security. First of all, internally displaced families want to meet their basic needs and access relevant services and assistance in solving their new problems. The most common needs are finding temporary housing, food, water, sanitation, renewing health care services for people with injuries or chronic diseases, or long-term health disorders, re-establishing contact with loved ones and friends, and accessing a special kind of support regarding the culture or religion of these people.

References

Алан М. Стейнберг, Мелліса Дж. Браймер PsyD, Kelly B. Decker MA, Роберт С. Пінус Індекс реакції на посттравматичний стресовий розлад Каліфорнійського університету в Лос-Анджелесі, 2004. веб-сайт. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s11920-004-0048-2 (дата звернення: 30.04.2022 р.).

Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції «Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи». Київ : КНУ імені Тараса Шевченка, 2020. 158 с.

Богучарова О.І. Здоров’я особистості у психологічній перспективі [Текст] : монографія / Луган. держ. ун-т внутр. справ ім. Е.О. Дідоренка. Вид. 2-ге, переробл. та допов. Луганськ : РВВ ЛДУВС ім. Е.О. Дідоренка, 2012. 487 с.

Каменщук Т., Коритчук Н. Загальні засади організації першої психологічної допомоги постраждалим в умовах надзвичайних ситуацій. Вісник студентського наукового товариства факультету права, публічного управління та адміністрування. Вип.1. Збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Друк», 2022. 184 с. С. 74–78.

Корекційно-розвиткова програма формування стійкості до стресу в дітей дошкільного віку та школярів «Безпечний простір» : навчально-методичний посіб. / кол. авторів за заг. ред. С.О. Богданова, В.Г. Панка. Київ : НаУКМА, ГЛІФ Медіа, 2017. 208 с.

Максименко С.Д. Генеза здійснення особистості : наукова монографія. Київ : ТОВ «КММ», 2006. 240 с.

Моделювання констеляцій впливу травми в Національному наборі даних основної мережі дитячого травматичного стресу. веб-сайт. URL: https://www.researchgate.net/publication/268506133_Modeling_Constellations_of_Trauma_Exposure_in_the_National_Child_Traumatic_Stress_Network_Core_Data_Set (дата звернення: 30.04.2022 р.).

Освітньо-професійна програма: Реабілітаційна психологія в надзвичайних ситуаціях (Rehabilitation psychology in emergency situations). Рада з якості вищої освіти Донецького національного університету імені Василя Стуса, протокол № 1 від 01 травня 2022 р.

Панок В.Г. Проблеми надання допомоги постраждалим від військового конфлікту в діяльності психологічної служби веб-сайт. URL: https://lib.iitta.gov.ua/.../%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1. (дата звернення: 30.04.2022 р.).

Панок В.Г . Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 68 с.

Панок В.Г., Ткачук І.І., Острова В.Д. та ін. Науково-методичні засади надання психосоціальної допомоги дітям, котрі опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій Педагогіка і психологія. 2019. № 2. С. 64–71.

Правила безпеки та можливості отримання допомоги в період конфлікту в Україні : метод. рек. / заг. ред. Панок В.Г., Левченко К.Б. Київ : Агентство «Україна», 2014. 48 с.

Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / заг. ред. Панок В.Г., Левченко К.Б. Київ : МЖПЦ «Ла Страда-Україна», 2014. 84 с.

Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. Київ : Агентство «Україна», 2015. 168 с. ISBN 978-966-13.

Соціально-педагогічна діагностика дітей та родин, які опинились в складних життєвих обставинах : [метод, рек.] / автори-упор.: В.Г. Панок, В.Д. Острова. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 68 с.

Титаренко Т.М. Психологічне здоров’я особистості: засоби самодопомоги в умовах тривалої травматизації : монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2018. 160 c.

Ткачук І.І., Луценко Ю.А. Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу в закладах професійної освіти веб-сайт. URL: https://lib.iitta.gov.ua/.../%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D1. (дата звернення: 30.04.2022 р.).

Перша психологічна допомога: посібник для працівників на місцях. Київ : Унів. Вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. 64 с.: іл. ISBN 97896179615907897.

Продукти, одяг та психологічна підтримка – гуманітарну допомогу з штабу ОВА отримали переселенці, які знайшли прихисток у Тиврівській громаді. Офіційний сайт Вінницької обласної державної адміністрації. веб-сайт. URL: http://www.vin.gov.ua/news/ostanni-novyny/46702-produkty-odiah-ta-psykholohichna-pidtrymkahumanitarnu-dopomohu-z-shtabu-ova-otrymaly-pereselentsi-iaki-znaishly-prykhystok-u-tyvrivskii-th (дата звернення: 30.04.2022 р.).

Published

2022-12-01