THE PROBLEM OF READINESS TO USE INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION METHODOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.07Keywords:
innovative technologies, physical education methodology, video lectures, online courses, gamification, simulationsAbstract
The purpose of the article was to study the readiness of students of various specialties to use innovative technologies as methodological tools of Physical Education during their studies and in their further professional activities. The research methodology consisted of surveying students of specialties 014 Secondary Education (Physical Culture) (56 people), 013 Primary Education (58 students) and 012 Preschool Education (52 people). The questionnaire was developed on the basis of Google Forms software and consisted of questions that allowed describing the readiness of students to use innovative technologies in physical education methodology. The collected data were analyzed using statistical methods. Scientific novelty. This study is a comprehensive analysis of the introduction of innovative technologies into the methodology of Physical Education as a factor affecting the quality of physical training and the formation of professional competencies in future specialists. The study reveals the mechanisms of integration of modern technological solutions, such as multimedia educational technologies and digitalization, into the process of training pedagogical personnel, as well as the development of their professional skills and abilities. This study is an important step in understanding the latest approaches to teaching, in creating a favorable educational environment and self-development in today’s conditions. Conclusions. Innovative technologies modernize the methodology of Physical Education, making it more accessible, increasing the motivation of participants in the educational process. However, in order to fully use their potential, it is necessary to overcome the problems associated with technical and software support, the level of teacher training, and the choice of the optimal model for combining various innovative tools, taking into account the collective and personal preferences of students and teachers.
References
Андріянова В.А., Човнюк Ю.В. Контент-аналіз інноваційних методів підготовки спортивних педагогів та тренерів у закладах вищої освіти України. Modern research in science and education : the 3rd International scientific and practical conference (Chicago, USA, November 9-11, 2023). Chicago, 2023. Р. 433–441.
Базильчук В.Б., Базильчук О.В., Цісар В.В. Інноваційні технології розвитку рухової активності студентів в освітньому середовищі університету. Вісник Глухів. нац. пед. ун-ту ім. О. Довженка. 2024. Т. 2. № 55. С. 47–55. https://doi.org/10.31376/2410-0897-2024-2-55-47-52
Висоцький Д.Л. Впровадження інноваційних технологій в професійну підготовку майбутніх вчителів фізичної культури. Молодіжна наука: інновації та глобальні виклики : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених. Полтава, 2024. С. 419–421.
Калічак Ю.Л., Посацький О.В. Психолого-педагогічні критерії готовності педагогів дошкільного профілю до застосування здоров’язбережувальних технологій. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 6 (6). С. 80–91. https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-6(6)-80-91
Котенджи Л.В., Дека І.П., Бойченко С.В. Модернізація процесу підготовки викладачів фізичного виховання у вищих навчальних закладах України: стандарти, інноваційні моделі. Академічні візії. 2023. № 17. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7781655
Отравенко О. Інноваційні методи навчання як основа якісної професійної підготовки майбутнього вчителя фізичної культури. Відкрите освітнє е‐середовище сучасного університету. 2019. С. 222–230. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s21
Пасічник О. Сучасні технології навчання як засіб самореалізації студентів в освітньому середовищі ЗВО. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. № 69. С. 162–166. https://doi.org/10.31392/2311‐5491/2019‐69.38
Петренко О.П., Петренко Н.В., Лоза Т.О. Оздоровчі технології пілатесу в професійно-прикладній фізичній підготовці студентів закладів вищої освіти : монографія. Суми, 2020. 176 с.
Толочко С. Інноваційні технології формування компетентності здобувачів освіти: від гейміфікації до проєктної діяльності. Вісник науки та освіти. 2023. № 4 (10). С. 710–725. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-4(10)-710-725
Шевчук І.В. Підготовка майбутніх вчителів до використання інноваційних технологій у процесі фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку. Академічні візії. 2023. № 19. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7966734
Язловецька О.В. Інноваційні технології в системі фізичного виховання школярів. Наукові записки. 2022. Вип. 205. С. 224–229. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-224-229
Kalichak U., Kalichak Yu. Тhe problems of formation of the healthy modus vivendi of students of higher education establishments in the sphere of health protection. Human health : realities and prospects. Monographic series. Volume 3. Нealth and Nutrition / edited by Nadia Skotna. Drohobycz, 2018. Р. 204–214.