MOTIVATION AS A FACTOR OF SUCCESS IN LEARNING A FOREIGN LANGUAGE AND DEVELOPING FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATIVE COMPETENCE OF UNIVERSITY STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-1.14Keywords:
foreign language, educational process, motivation, communication skills, foreign language skillsAbstract
The purpose of the article is to analyze the role of motivation in the process of learning a foreign language and to determine its influence on the development of foreign language communicative competence of higher education students. The methodology was based on an in-depth analysis of scientific literature on psychology and pedagogy. A systematic review and synthesis of existing knowledge was conducted, which allowed us to formulate a clear understanding of the problem under study. The scientific novelty of this study lies in a comprehensive analysis of the influence of motivation on the success of learning a second foreign language, namely German, by students majoring in Tourism and Recreation at Kharkiv State Biotechnology University. Conclusions. The study analyzes the concepts of “communicative competence” and “foreign language competence” and establishes their interrelationships. The author conducted a study and survey of students on the motivation to learn a second foreign language and found that students face various difficulties in learning a foreign language, among the most common problems are lack of motivation and lack of opportunity to practice the language in a real environment. The analysis of the answers to the question about the factors that could increase motivation to learn a foreign language shows a clear trend among the respondents. Students express a desire to have more practical classes, in particular, to communicate with native speakers and participate in various interactive forms of work. This shows that today’s young people expect not only theoretical knowledge but also practical skills that will allow them to use the language effectively in real life. The data obtained allow us to conclude that in order to increase students’ motivation, it is necessary to create conditions for active use of the language, use various interactive teaching methods, and ensure a connection between language learning and real life.
References
Мотивація як один із основних чинників успішного засвоєння та викладання дисципліни іноземна мова за професійним спрямуванням / К.О. Дегтярьова та ін. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Педагогічні науки. 2024. Вип. 2. DOI: 10.31494/2412
Кібенко Л.М., Брюховецька І.В., Ступак О.П. Роль викладача в сучасному освітньому середовищі: фасилітатор, тьютор, ментор. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2023, Вип. 91. С. 105–109. DOI: 10.32782/1992-5786.2023.91.19
Піддубцева О.І. Проблеми іншомовної професійно орієнтованої підготовки майбутніх фахівців-аграріїв. Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки. 2018. № 2 (31). C. 108–112.
Радкевич В. Ключові компетентності у професійному становленні особистості фахівця. Professional development of personality: problems and perspectives. 2019. № 41(1). С. 17–21.
Секрет І. В. Іншомовна професійна компетентність : проблема визначення. 2021. URL: http://vuzlib.com/content/view/322/84 (дата звернення: 02.02.25).
Сура Н.А. Система професійної іншомовної підготовки майбутніх фахівців з інформаційно-комунікаційних технологій у технічних університетах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2013. 509 с.
Тарнопольський О.Б., Кабанова М.Р. Методика викладання іноземних мов та їх аспектів у вищій школі : підручник. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2019. 256 с.
Штохман Л. Комунікативна складова у навчанні іноземної мови у ВНЗ. Молодий вчений. 2017. № 3 (43). С. 512–515.
Canal M. From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. Language and Communication. 1983. P. 20–29.
Levovitsky T. Kompetencje językowe specjalistów szkół rolniczych. Language and Science. 2016. № 2. Р. 311–324.
Liu C., Scott K., Lim R., Taylor S., Calvo R. EQClinic: A platform for learning communication skills in clinical consultations. Med Educ Online. 2016, № 21. Р. 31–49. DOI: 10.3402/meo.v21.31801
Selce-Murcia M., Watunke-Rosa N.. Peculiarities of communicative competence in second language learning. Computers and education. 2018, №3, р. 1124–1132.