IMPLEMENTATION OF THE UNIFORM ELECTRONIC REPORTING SYSTEM IN THE ACTIVITIES OF THE PSYCHOLOGICAL SERVICE IN THE EDUCATION SYSTEM OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.04Keywords:
psychological support, unified electronic reporting system (UERS), psychological service, practical psychologists, social pedagogues, purpose of activity, principles, structureAbstract
The article examines the issue of improving the system of the psychological service of education. Based on the analysis of the work of the psychological service in the education system, the main problems and challenges faced by the specialists of the psychological service are identified. Ways of development and improvement of the psychological service system based on the implementation of a single electronic reporting system are proposed. The process and results of the implementation of the unified electronic reporting system (UERS) are described and systematized. The main stages and achievements that will contribute to increasing the effectiveness of the functioning of the psychological service in the education system of Ukraine have been determined. The research used theoretical and empirical research methods, namely theoretical analysis and generalization of psychological practice; construction of theoretical approaches and organizational and methodological conditions for improving the practical activity of psychological service specialists; poll; study of methodical and reporting documentation; methods of statistical processing of experimental data. With the help of theoretical modeling, the practical foundations were determined and the specificity of the work as a type of professional activity of psychological service specialists in the education system of Ukraine, which occupies an intermediate place between the implementation of a large number of work directions and the collection of analytical materials, was substantiated. The novelty of the specified system lies in the multifaceted use of the system, from operational assistance in the collection, storage and preparation of data for reports, simplification and acceleration of processes and control of existing data, reduction of labor costs to provision of timely and diverse information for management activities, on the basis of which it is possible make quality strategic decisions related to human capital.
References
Глибинне пізнання самодепривації психіки майбутнього психолога : монографія / С. Яценко, В.І. Бондар. Київ : НПУ імені М. Драгоманова, 2016. 384 с.
Завалевський Ю.І., Флярковська О.В., Мельничук В.О. Статистично-аналітичні матеріали стану та розвитку психологічної служби у системі освіти України (2021/2022 н. р.). 2022. 54 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1MRGZBFwZuBy9UOCtOu2znA8KGFH1yq0c/view (дата звернення: 22.01.2023).
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017р. № 2145-VIII. URL: http://zakon3.rada.govua/laws/show/2145-19 (дата звернення 22.01.2023).
Костюк Г.С. Педологія. Київ : Рад. школа. 1933. 357 с.
Максименко С.Д. Генезис існування особистості : монографія. Київ : КММ. 2006. 240 с.
Наказ МОН від 28.12.2006 № 864 «Про планування діяльності та ведення документації соціальних педагогів, соціальних педагогів по
роботі з дітьми-інвалідами системи Міністерства освіти і науки України». URL:
https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0864290-06#Text (дата звернення: 22.01.2023).
Положення про психологічну службу у системі освіти України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 22.05.2018 р. № 509. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 (дата звернення: 22.01.2023).
Панок В.Г. Психологічна служба : навч.-метод. посіб. для студентів. Кам’янець-Подільський : Друкарня Рута, 2013. 328 с.
Панок В.Г. Прикладна психологія. Теоретичні проблеми : монографія. Київ : Ніка-Центр, 2017. 188 с. https://lib.iitta.gov.ua/707672/1/panok2017.pdf
Панок В.Г. Психологічна служба : підручник. Київ : Ніка-Центр, 2016. 362 с.
Фрейд 3. Вступ до психоаналізу. Київ : Основа, 1998. 709 с.