СУЧАСНИЙ СТАН ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПЕДАГОГІЧНИХ ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.17

Ключові слова:

професійна підготовка, учитель початкових класів, Нова українська школа, якість освіти, професійний стандарт учителя початкових класів

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні сучасного стану професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у педагогічних закладах вищої освіти. Методологія дослідження передбачала використання загальнонаукових методів дослідження: теоретичного аналізу наукової психолого-педагогічної та методичної літератури з метою огляду та аналізу існуючих теорій, концепцій і підходів до вирішення проблеми; порівняльного аналізу з метою порівняння різних аспектів формулювання теоретичних положень; інтерпретації та узагальнення отриманої інформації з метою аналізу та обробки отриманих даних для встановлення зв’язків та закономірностей, формулювання висновків та узагальнень для подальшого дослідження та практичного застосування. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи метод теоретичного, порівняльного аналізу наукової та методичної літератури та узагальнення інформації, здійснено аналіз сучасного стану професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи у педагогічних закладах освіти України в умовах освітньої реформи «Нова українська школа» та тенденцій світового розвитку. Висновки. На сучасний стан професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в педагогічних закладах вищої освіти України впливають процеси глобалізації, інформатизації та демократизації сучасного суспільства. Входження Української держави у соціально-економічний, політичний та освітній простір розвинених країн Європи передбачає визначення змістового наповнення освітніх реформ та підходів до їх реалізації відповідно до тенденцій розвитку глобального світу. Удосконалення системи професійної підготовки майбутніх учителів включає такі аспекти, як: випереджаючий розвиток, мінімізація освітніх вимог та подальший професійний розвиток, студентоцентроване навчання та академічна свобода, поєднання навчання та наукових досліджень; оновлення змісту освіти; інтернаціоналізація; залучення роботодавців та практиків; соціальна підтримка та врахування особливих освітніх потреб здобувачів освіти; участь майбутніх фахівців у формуванні змісту освіти.

Посилання

Безкопильний О.О. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до здоров’язбережувальної діяльності в основній школі: теорія та методика : монографія. Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького, 2020. 552 с.

Біницька К. Підготовка майбутніх учителів початкової освіти у країнах Східної Європи: теорія і практика : монографія / за наук. ред. Г. Терещука. Хмельницький : ФОП Цюпак А.А., 2018. С. 6–7.

Вознюк О., Дубасенюк О. Перспективні напрямки підготовки майбутніх вчителів до інноваційної педагогічної діяльності. Нові технології навчання. 2020. Вип. 93. С. 51–52.

Волотівська І.І. Розвиток змісту фахової підготовки вчителя іноземної мови у педагогічних навчальних закладах в Україні (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Житомир, 2020. С. 17.

Затверджено профстандарт вчителя початкових класів, вчителя закладу загальної середньої освіти і вчителя з початкової освіти. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-profstandart-vchitelya-pochatkovih-klasivvchitelya-zakladu-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i-vchitelya-z-pochatkovoyi-osviti

Карапузова Н., Манжелей Н. Інноваційне середовище як фактор формування професійної компетентності майбутнього вчителя початкових класів. Наукові записки. 2009. № 5. С. 44–49.

Кремень В. «Треба допомогти дитині пізнати себе»: Василь Кремень – про те, якою має бути шкільна освіта у ХХІ столітті. День. 2017. № 107−108. URL: https://day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/treba-dopomogty-dytyni-piznaty-sebe

Педагогічна Конституція Європи. Преамбула. Вища освіта України. 2013. № 3. С. 111–116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2013_3_17

Рекомендації щодо застосування критерії оцінювання якості освітньої програми : затв. Нац. агентством із забезп. якості вищ. освіти 17 листопада 2020 р. Київ, 2020. 66 с.

Столяренко О.В. Моделювання педагогічної діяльності у підготовці фахівця : навчально-методичний посібник. Вінниця : Нілан-ЛТД, 2015. 196 с.

Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17