ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВУ СТАТЕВО-РОЛЬОВИХ СТЕРЕОТИПІВ НА КАР’ЄРНІ ДОМАГАННЯ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-1.02

Ключові слова:

статево-рольова соціалізація, гендерність, карʼєра, самореалізація, маскулінність, фемінність, ідентифікація

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні прояву статево-рольових стереотипів на кар’єрні домагання молоді. Методологія наукового дослідження ґрунтується на рівні філософського (системності, діалектичної суперечності, єдності якості та кількості, діалектичного заперечення, розвитку, причинності та ін.) та рівні загально-психологічного (психологічна теорія вчинку, єдності психіки і діяльності, розвитку; системності; концепція суб’єкта психічної активності та ін.) принципів з методами системності, науковості та верифікації. Дана робота присвячена вивченню взаємозв’язку ціннісних орієнтацій особистості та рівня її самоефективності. Вивчення даних проблем дозволяє стверджувати про недостатню розробку теоретичних та емпіричних досліджень психологічного поняття самоефективності, зокрема щодо осіб, які пройшли вже період професійного становлення та активно здійснюють свою трудову діяльність; недостатньо розкриті особливості впливу чинників на самоефективність; бракує наукових обґрунтувань, що розкривали б вікові фактори цього явища. На основі аналізу теоретичного матеріалу проведено дослідження самоефективності та особливостей впливу на нього смисло-життєвих орієнтацій особистості. Наведено теоретичне обґрунтування проблеми статево-рольового самовизначення старших підлітків, у якому перевага надається концепціям теорії когнітивного розвитку особистості: зміст «Я-концепції» являє собою категоріальну систему особистісних установок, сформованих у процесі активного засвоєння та прийняття статево-рольових норм, культивованих суспільством. Систему установок можна розглядати як форму організації індивідуального досвіду, яка спрямовує свідомість, активність та самовизначення суб’єкта по відношенню до світу. Засобами усвідомлення власної статевої приналежності виступають соціальні стереотипи, очікування, які у процесі соціалізації із зовнішнього, «заданого» соціумом плану переходять у межі внутрішнього, особистісно-осмисленого прийняття гендерних ролей та відповідних їм установок.

Посилання

Мельничук І.Я. Психологічні закономірності прояву маскулінності, фемінностіта андрогінності. Редакційна колегія, 179.

Четвертак Є.О. (2016). Вербалізація національної ідентичності США в англомовному політичному дискурсі. Дис. Запоріжжя.

Дідик Х.І. Психологічні особливості «Я-концепції» андрогінної особистості: кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр». 2022.

Матохнюк Л.О., Матохнюк Л.А. Психологія інформаційної компетентності особистості (Ґенеза онтологічного розвитку) (Doctoral dissertation, Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені КД Ушинського»). 2019.

Вальчук О.А. Матохнюк Л.О. Administrative and socio-economic systems: scientific and practical aspects of sustainable development. Monograph. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. Р. 323–333. URL: https://www.wszia.opole.pl/wp-content/uploads/2020/05/Web-book-monograf-2021.pdf.

Дем’яненко І.В. Гендерні відмінності в комунікативних і ораганізаторських здібностях менеджерів. 2021.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-01