BIOINDICATION OF ENVIRONMENTAL COMPONENTS AS AN IMPORTANT FACTOR OF ENVIRONMENTAL PROTECTION TECHNOLOGIES IN ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2024-2.08

Keywords:

education for sustainable development, ecological paradigm, ecology, environmental education, bioindication, educational environment, competence, upbringing, health

Abstract

Addressing the environmental crisis is a key task for national policies in many countries, involving a shift in human attitudes towards nature and the development of ecological awareness. Environmental education, as part of the national education system, fosters ecological culture, enhances the intellectual and spiritual potential of society, supports sustainable development, harmonizes the interaction between society and nature, and addresses ecological issues. This article explores the potential of bioindication in environmental education for analyzing air and water environments. Special attention is given to the use of lichen indicators for assessing atmospheric pollution in student project and research activities. The main bioindication methods recommended for environmental monitoring are identified, and the implementation of zoobenthic bioindication methods (e.g., Meyer’s method) for water environment studies is proposed. The aim of the article is to analyze both international and domestic experiences related to environmental education. The research methodology is based on analyzing available work by practitioners in environmental education, interactions with educational institutions, supplementary education organizations, volunteer initiatives, and relevant methodological and legal documents. The scientific novelty of the work is lies in the comprehensive approach to environmental education, the integration of social and ethical aspects, the definition of new principles and methods, as well as the emphasis on practically enhancing students’ competencies through bioindication methods. Conclusions: Environmental education is crucial for sustainable development, integrating socio-economic and moral-ethical aspects. It aims to enhance ecological awareness, foster environmental responsibility, and develop ethical behavior. Key principles of environmental education include “anticipatory reflection,” the value-material unity of the world, a local studies approach, and the principle “think globally – act locally.” Bioindication methods are effective tools for various levels of environmental education. Implementing bioindication methods helps enhance students’ knowledge and skills, increasing their competence in ecology and environmental management.

References

Закон України «Про освіту». [Електронний ресурс] Відомості Верховної Ради (ВВР), 2017, № 38–39, ст. 380). Редакція від 21.11.2021, підстава – 1838-IX URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Кірейцева Г.В., Нікітюк М.Р. Етапи становлення професійної екологічної освіти в Україні, 2017. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/06/234-1.pdf.

Морозова Т.В. Аспекти екологічного моніторингу. Київ, 2020. 380 с.

Мудрак О.В., Морозова Т.В. Ефективність супутникових даних у системі агроекологічного моніторингу. Агроекологічний журнал. 2023. № 3. С. 53–61. https://doi.org/10.33730/2077-4893.3.2023.287763.

Мудрак О.В., Морозова Т.В. Ростові процеси пшениці твердої (Triticum durum DEST.) на градієнті концентрації формальдегіду у мікрокосмних моделях. Агроекологічний журнал. 2024. № 1. С. 143–151. https://doi.org/10.33730/2077-4893.1.2024.299950.

Мудрак О.В., Овчинникова Ю.Ю. Шляхи підвищення рівня екологічної освіти в інтересах сталого розвитку заповідних територій Східного Поділля. Сучасна екологічна освіти в інтересах сталого розвитку / Зб. наук. пр. [ред. кол. І.Б. Вашеняк (гол.) та ін.]. Хмельницький: Видавець ФОП Заколодний М.І., 2017. С. 24–38.

Поп О.Ю. Основні дефініції дослідження проблеми впровадження екологічної освіти в середніх школах Канади Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах 2020 р., № 69, Т. 1. С. 123–127. URL: http://www.pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/69/part_1/26.pdf.

Про концепцію екологічної освіти в Україні [Електронний ресурс] документ v6-19290-01, прийняття від 20.12.2001. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text.

Руденко С.С. Костишин С.С., Морозова Т.В. Екологічна освіта: нові виклики. LAP Lambert Academic Publishing, 2014. 159 с.

Руденко С.С., Костишин С.С., Морозова Т.В. Практикум із загальної екології. Чернівці: вид-во ЧНУ, 2013. 248 с.

Швед М. Тенденції розвитку зарубіжної екологічної освіти Вісник Львів. Ун-ту. Cерія педагогічна. 2003. Вип. 17. С. 167–174.

Conservation Education. URL: https://www.fs.usda.gov/conservationeducation.

Global Environmental Sustainability Case Studies and Analysis of the United Nations ‘ Journey toward Sustainable Development 2021. P. 289–349.

Published

2024-09-05

Most read articles by the same author(s)