COMPARATIVE ANALYSIS OF THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE CULTURE OF ACADEMIC INTEGRITY AT I, II AND III LEVELS OF EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.10

Keywords:

ways of formation of academic integrity, culture of academic integrity, formation of integrity in scientific research and publishing activities, integrity of graduate students

Abstract

The article highlights modern methods of formation and development of a culture of academic integrity at I, II and III levels of education in Ukrainian higher education institutions. The purpose is to characterize the ways of formation and development of academic integrity at the I, II and III levels of education. Methodology. The research is based on general scientific methods of induction and deduction, analysis and synthesis, abstraction and concretization, involves the complex application of such methods of analysis as theoretical, descriptive, processing and interpretation. As auxiliary research methods, the article used techniques of observation, classification and systematization. Scientific novelty. The article provides an analysis of various manifestations of violations of scientific ethics, the causes of their occurrence, means and methods of counteraction, presents the ways of forming academic integrity at the I, II and III levels of education; the culture of academic integrity is characterized; the ways of fighting against manifestations of dishonesty and the formation of academic integrity in scientific research and publishing activities in the works of graduate students have been investigated. Conclusions. The formation of academic integrity takes place through the organization of various activities aimed at forming the rejection of corruption phenomena: meetings, flash mobs, motivational evenings; by inculcating zero tolerance for corruption in curatorial hours: clarifying the main provisions of academic honesty, conducting anonymous online surveys about the practice of unofficial rewards, holding meetings, round tables, lectures with the participation of specialists from the anti-corruption department at the 1st level of education. The formation of academic integrity takes place through the verification of scientific works according to plagiarism detection systems, through the approval of the Code of Honor (Code of Ethics, Code of Academic Integrity); familiarization with Orders and orders of the following content: on the procedure for checking attestation works for plagiarism; provisions on combating academic plagiarism; provisions on attestation work of applicants, etc. at the II level of education. The formation of academic integrity takes place in courses on improving the quality of writing scientific papers at the III level of education.

References

Бровко К., Дурдас А., Сопова Д. Е-Cередовище як складова корпоративної культури в університетах Французької Республіки. Молодь і ринок. 2018. URL: https://www.researchgate.net/publication/340687446_126962-271136-1-SM

Гаруст Ю., Павленко Б. Академічна доброчесність – шлях до захисту інтелектуальної власності українських науковців. Правові горизонти. 2017. С. 88–95.

Гужва О. О. Довідник з академічної доброчесності для школярів. 2016. URL: http://rmkbib14.blogspot.com/2017/05/Avtorske-pravo-PlagiatAkademichna-dobrochesnist.htm

Згуровський М. Дипломована псевдоосвіта, або Суперечності перехідного періоду у сфері вищої освіти України. Дзеркало тижня. 2006. URL: http://gazeta.dp.ua/EDUCATION/diplomovana_psevdoosvita_abo_superechnosti_perehidnogo_periodu_u_sferi_vischoyi_osviti_ukrayini.html

Малогулко Ю. В., Затхей М. В. Проблеми академічної доброчесності в вищих навчальних закладах. Матеріали XLVII науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ. 2018. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hcvr/all-hcvr-2018/paper/view/3857

Положення про академічну доброчесність та етику академічних взаємовідносин в Університеті митної справи та фінансів. URL: http://umsf.dp.ua/index.php/about/

Сацик В. Академічна доброчесність: міфічна концепція чи дієвий інструмент забезпечення якості вищої освіти? 2017. URL: http://educationua.org/ua/articles/930-akademichna-dobrochesnist-mifichna-kontseptsiyachidievijinstrument-zabezpechennya-yakosti-vishchoji-osvitI

Серебрянська І. М. Мовна експлікація концепту Академічна доброчесність» в українському освітньому дискурсі. URL: www.researchgate.net/profile/Irina-Serebranska/publication/340818789

Тицька Я. Академічна доброчесність та академічна відповідальність у забезпеченні якості освіти. Теорія держави та права. 2018. № 11. С. 192–195.

Фінікова Т., Артюхова А. Академічна чесність як основа сталого розвитку університету. Міжнарод. благод. фонд «Міжнарод. фонд. дослідж. освіт. Політики». Київ : Таксон, 2016. 234 с.

Fendler, R. J., & Godbey, J. M. Cheaters should never win: Eliminating the benefits of cheating. Journal of Academic Ethics. 2016. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1243368

Semenog, O. M. Academic culture as a composition of national innovation security. UNESCO Chair Journal “Lifelong Professional Education in the XXI Century”. 2020. (2), P. 48–53. URL: https://doi.org/10.35387/ucj.2(2).2020.48-53

The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in the Europe Region. Higher Education in Europe. P. 503–507. URL: https://www. tandfonline.com/doi/full/10.1080/03797720500083922

Undergraduate Honor System. Honor Code Manual. Virginia Polytechnic Institute and State University. URL: https://registrar.vt.edu/content/dam/registrar_vt_edu/

Published

2023-11-20