FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF GENERAL INTELLECTUAL ABILITIES OF STUDENTS FOR THE STUDY OF FUNDAMENTAL SCIENCES
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.18Keywords:
intellectual abilities, fundamental sciences, development, educational process, studentsAbstract
The purpose of the article is to reproduce the peculiarities of the development of the general intellectual abilities of the students for the study of fundamental sciences. The article emphasizes that the development of general intellectual abilities of students involves the formation of such key competencies as logical thinking, critical thinking, problem thinking, creative thinking, communication skills, self-organization and self-regulation skills, skills of critical evaluation of information, research skills. It is pointed out that the general development of the intellectual abilities of higher education students to study fundamental sciences is an important component of the educational system, which contributes to the formation of a competent, creative and conscious citizen capable of self-realization in the modern world. The research methodology is based on the fact that fundamental sciences such as physics, chemistry, biology and mathematics study the main principles underlying all scientific disciplines. The scientific novelty is that the study of fundamental sciences requires analytical, critical and creative thinking. Learners must be able to analyze information, identify logical connections, make hypotheses, and conduct experiments. This can be achieved through the development of critical, analytical and creative thinking, problem-based learning and the promotion of creativity. Studying of fundamental sciences has its advantages. It helps to develop logical thinking, critical thinking and analytical skills. Fundamental science knowledge can be used in many fields, including technology, medicine, scientific research, and more. Emphasis is also placed on the shortcomings of the general intellectual abilities of students, during the mastery of certain competencies: lack of motivation, limited attention and concentration, insufficient development of critical thinking, insufficient self-regulation skills, lack of predictability, a large number of abstract concepts and terms, unclear teaching methods, etc. Studying of fundamental sciences helps students to understand the nature of the world around us, to develop a scientific approach to problem solving, and critical thinking skills.
References
Бабій М. Ф. Розвиток інтелектуальних здібностей у процесі навчально-ігрової взаємодії. Психологія: реальність і перспективи. № 12. 2019. С. 15–20.
Бочарова О. А. Обдарованість та проблема виявлення здібностей. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2009. С. 85–93.
Гнатюк О. В. Розвиток мотивації до навчання обдарованих учнів в освітньому просторі. Розвиток обдарованої особистості в освітньому просторі: ціннісний вимір: тези доповідей Х наук.-практ. семінару., 23 квітня. 2020 р. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. С. 16.
Гнатюк О. В. Розвиток творчих здібностей здобувачів початкової освіти в сучасних умовах навчання: психологічний аспект. Психологічні проблеми творчості. 2022. С. 47–57.
Дем’яненко В. М., Дем’яненко В. Б., Стрижак О. Є. Фундаментальність як основа інформатичної підготовки учнів Малої академії наук України. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 8–9 . 2013. С. 96.
Доценко С. О. Розвиток творчих здібностей учнів початкової школи у процесі вивчення предметів природничо-математичного циклу (теоретичні та методологічні засади) : монографія. Харків : «Мітра». 2018. 380 с.
Касянова Г. В. Методична система контролю розвитку інтелектуальних здібностей учнів у процесі вивчення фізики. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. № 12. 2006. С. 277–279.
Касянова Г. В. Формування навчального середовища для розвитку інтелектуальних здібностей учнів під час навчання фізики в основній школі. Освітнє середовище як методична проблема: зб. наук. праць. Херсонський державний університет. Херсон : Вид-во ХДУ, 2006. С. 115–118.
Клименюк Ю. М. Особливості навчання інтелектуально обдарованих учнів. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. № 33. 2007. С. 55–57.
Крикляс К. В., Крикляс В. Г., Дмитрієва Н. Б. Розвиток здібностей здобувачів освіти, як один із факторів процесу навчання. Актуальні питання стоматології. Одеса, 2023. С. 12–17.
Міненко Н. М. Методологічні основи проблеми розвитку інтелектуальних умінь молодшого школяра у процесі вивчення предметів гуманітарного циклу. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. № 35. 2007. С. 188–192.
Новікова О. О., Валькова Г. В. Формування емоційного та соціального інтелекту в здобувачів освіти. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. Випуск 45. 2021. С. 98–104.
Подшивайлов Ф. М. Мотивація досягнення та рівень розвитку інтелектуальних здібностей старшокласників. Освіта та розвиток обдарованої особистості. № 4. 2015. С. 42–46.
Шаров С. В., Філіпов І. К. Розробка інформаційної системи з навчально-виробничих практик. Фізико-математична освіта. 2017. № 3 (13). С. 194–198.
Шарова Т., Кремінський Б., Сафонов Ю., Шаров С. Залучення обдарованої молоді до участі в інтелектуальних змаганнях в Україні. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. Випуск 62. 2023. С. 261–269.