THEORETICAL ANALYSIS OF IDENTITY AS A PERSONAL CHANGE OF YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.20

Keywords:

identity, personal change, formation of personal identity, youth

Abstract

The purpose of the article is a theoretical analysis of the understanding of identity as a subject of psychological research. The research methodology is based on the studies of P. V. Lushin and T. B. Kartseva regarding the understanding and expression of the personal “I”; in the studies of S. L. Rubinstein and K. A. Abulkhanova-Slavska, in the context of personal identity, it is manifested in adaptability, self-acceptance and acceptance of others, emotional comfort, internality, dominance; Garbuzova G. V.’s research on personal changes in students, which are formed in three stages: adaptive stage, stability stage and refinement stage; studies of L. O. Matochniuk, Yu. B. Maksimenko regarding changes in the identity of the individual in the information space, studies of O. V. Shevchenko regarding the formation and formation of the personality as a national identity. The scientific novelty of the research lies in the expansion of ideas about the concept of "identity" as a personal change, the identification of the structure of personal identity. Conclusions. We define personal identity as a set of traits or other individual characteristics characterized by a certain constancy, or at least continuity in time and space, which allows to differentiate this individual from other people. The formation of personal identity is a purely individual process, special for each individual. To a large extent, it is determined by the internal characteristics of the individual, the influence of the social environment, the support of the family, school and educational institution. The analysis of psychological literature allows us to assert that identity is formed and manifested at the psychophysiological, mental and personal levels.

References

Матохнюк Л. О., Максименко Ю. Б. Ідентичність особистості в сучасному інформаційному просторі. PhD Thesis. Тернопіль. 2018. С. 311–312.

Мирончук Н. М. Основи самоорганізації у професійній діяльності: навчально-методичний посібник. Житомир: Житомирський державний університет ім. І. Франка. 2020. 133 с.

Мороз В. П. Організаційно-педагогічні умови формування лідерських якостей студентів вищих навчальних закладів у процесі діяльності органів студентського самоврядування. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2017. № 8(1). С. 80–90.

Поліщук Ю. Й. Самоідентифікація особистості в процесі соціально-педагогічної діяльності молодіжного об`єднання. Збірник наукових праць. Умань: УДПУ ім. Павла Тичини. № 17.

Сочинський А. Ціннісно-мотиваційна сфера особистості в умовах кризи в юнацькому віці. Рекомендовано до друку вченою радою Житомирського державного університету ім. Івана Франка (протокол № 16 від 31.08. 2023 року), 2023. 85 с.

Шевченко О. В. Національна ідентифікація у становленні Я-образу особистості : дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.07. Київ, 2005. 213 с.

Published

2023-11-20