THE PROBLEM OF THE DEVELOPMENT TRENDS OF HIGHER EDUCATION IN UKRAINE IN THE WORKS OF UKRAINIAN SCIENTISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.04

Keywords:

education, trends, problems, developments, globalization, integration, openness, competence approach

Abstract

The purpose of the article is to study the main trends in the development of the sphere of education in Ukraine in the works of Ukrainian scientists in the context of general civilizational challenges; identification and systematization of problems that hold back the accelerated development of domestic education, their causes and consequences. The research methodology is based on the methods of textological research, which consist in the study of the text, in combination with general philosophical methods such as analysis, verification, selection of essences and synthesis of main theses based on the analyzed material, carried out in compliance with the principles of systematicity, dialectical contradiction, unity of quality and quantity , dialectical negation, development, causality. The scientific novelty lies in the fact that, using the method of scientific literature analysis, an analysis of the state of higher education in Ukraine was carried out on the presence of current development trends characteristic of the world level of the educational sphere, and their specific national features in Ukraine. Conclusions. The trends in the development of higher education in Ukraine revealed as a result of the research provide an idea of the course of educational processes in the future. The changes that took place in the first decades of the 21st century led to a significant transformation of the educational sphere: increasing the role of education as a social good, development of social and personal understanding of education as a value; formation, functioning and development of education as a system, i.e. educational institutions of various levels and profiles: state and non-state, traditional and virtual, national and international; progressive development of education as a process – change in approaches to learning, education and personality development, improvement of content, technologies and means of educational and cognitive activity; bringing education to a qualitatively new level as a result, which includes increasing functional literacy, professional competence of specialists and general cultural level of various categories of the population.

References

Актуальні проблеми розвитку вищої освіти : навчально-методичний посібник / за заг. ред. проф. В Стинської, доц. Л. Прокопів. Івано-Франківськ, 2021. 430 с.

Андрущенко В. Українська освіта в європейському просторі. Україна дипломатична. 2019. Вип. 20. С. 738–757.

Бебко С. Система вищої освіти як об’єкт наукового дослідження. Вища школа. 2017. № 4. С. 83–89.

Виткалов В. Наукова діяльність у сучасній Україні: тенденції та проблемний ряд. Вища школа. 2019. № 10. С. 96–103.

Вища освіта і наука: науково-аналітичний огляд. 2021. № 7/8 (липень–серпень). 50 с.

Головань М.С. Аналіз тенденцій розвитку вищої освіти в умовах глобалізації, інтеграції та інформатизації суспільства. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. Вип. 48. Ч. 3. С. 203–211.

Дашковська О., Погребняк В. Підсумки та перспективи модернізації системи вищої освіти в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 35–44.

Дебич М. Підвищення якості вищої освіти через інтернаціоналізацію навчального процесу – світова тенденція. Вища школа. 2019. № 3. С. 54–61.

Дубасенюк О.А. Розвиток вищої освіти: тенденції та перспективи. Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура. Київ : НАПН України, 2018. С. 135–142.

Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи : монографія / за заг. ред. Ф.Г. Ващука. Ужгород : ЗакДУ, 2017. 560 с.

Козловський Ю.М. Інтеграція наукової та навчальної діяльності вищого навчального закладу. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2019. № 45. С. 266–270.

Круглов В.В., Терещенко Д.А. Інтеграція системи вищої освіти України у Європейський освітній простір. Публічне управління та митне адміністрування. Спецвипуск. 2022. № 11. С. 70–76.

Левківський К. Якісна освіта – запорука самореалізації особистості. Вища школа. 2020. № 9. С. 11–18.

Сисоєва С.О. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу : монографія. Хмельницький : ХГПА, 2008. 324 с.

Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи : збірник наукових праць / ред. Ю.І. Колісник-Гуменюк. Київ – Львів – Бережани – Кєльце, 2022. Вип. 10. 187 с.

Тимошенко Н. Освіта упродовж життя – головна тенденція розвитку сучасної освіти. Вища школа. 2018. № 7–8. С. 28–35.

Яровенко Т.С. Тенденції та проблеми розвитку освіти в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 167–172. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2015_12_27

Published

2024-07-17