ПРОБЛЕМА ТЕНДЕНЦІЙ РОЗВИТКУ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В ПРАЦЯХ УКРАЇНСЬКИХ НАУКОВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.04

Ключові слова:

освіта, тенденції, проблеми, розвиток, глобалізація, інтеграція, відкритість, компетентнісний підхід

Анотація

Мета статті полягає у дослідженні основних тенденцій розвитку сфери освіти України в працях українських науковців у контексті загальноцивілізаційних викликів; виявленні та систематизації проблем, які стримують прискорений розвиток вітчизняної освіти, їхніх причин та наслідків. Методологія дослідження ґрунтується на методах текстологічних досліджень, які полягають у вивченні тексту у поєднанні із загальними філософськими методами, такими як аналіз, верифікація, виділення сутностей та синтез основних тез на основі аналізованого матеріалу, проведених із дотриманням принципів системності, діалектичної суперечності, єдності якості та кількості, діалектичного заперечення, розвитку, причинності. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури, здійснено аналіз стану вищої освіти України про наявність актуальних тенденцій розвитку, притаманних світовому рівню освітньої сфери, та їхніх специфічних національних особливостей в Україні. Висновки. Виявлені в результаті дослідження тенденції розвитку вищої освіти України надають уявлення про хід освітніх процесів у майбутньому. Зміни, що відбулися у перші десятиліття ХХI ст., призвели до суттєвої трансформації освітньої сфери: підвищення ролі освіти як соціального блага, розвитку суспільного та особистого розуміння освіти як цінності; формування, функціонування та розвитку освіти як системи, тобто різноманітних за рівнем і профілем освітніх установ: державних і недержавних, традиційних та віртуальних, національних й інтернаціональних; прогресивний розвиток освіти як процесу – зміна підходів до навчання, виховання й розвитку особистості, удосконалення змісту, технологій та засобів навчально-пізнавальної діяльності; виведення на якісно новий рівень освіти як результату, що включає у себе підвищення функціональної грамотності, професійної компетентності фахівців та загальнокультурного рівня різних категорій населення.

Посилання

Актуальні проблеми розвитку вищої освіти : навчально-методичний посібник / за заг. ред. проф. В Стинської, доц. Л. Прокопів. Івано-Франківськ, 2021. 430 с.

Андрущенко В. Українська освіта в європейському просторі. Україна дипломатична. 2019. Вип. 20. С. 738–757.

Бебко С. Система вищої освіти як об’єкт наукового дослідження. Вища школа. 2017. № 4. С. 83–89.

Виткалов В. Наукова діяльність у сучасній Україні: тенденції та проблемний ряд. Вища школа. 2019. № 10. С. 96–103.

Вища освіта і наука: науково-аналітичний огляд. 2021. № 7/8 (липень–серпень). 50 с.

Головань М.С. Аналіз тенденцій розвитку вищої освіти в умовах глобалізації, інтеграції та інформатизації суспільства. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. Вип. 48. Ч. 3. С. 203–211.

Дашковська О., Погребняк В. Підсумки та перспективи модернізації системи вищої освіти в Україні. Освітня аналітика України. 2022. № 2(18). С. 35–44.

Дебич М. Підвищення якості вищої освіти через інтернаціоналізацію навчального процесу – світова тенденція. Вища школа. 2019. № 3. С. 54–61.

Дубасенюк О.А. Розвиток вищої освіти: тенденції та перспективи. Людиноцентризм як основа гуманітарної політики України: освіта, політика, економіка, культура. Київ : НАПН України, 2018. С. 135–142.

Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи : монографія / за заг. ред. Ф.Г. Ващука. Ужгород : ЗакДУ, 2017. 560 с.

Козловський Ю.М. Інтеграція наукової та навчальної діяльності вищого навчального закладу. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2019. № 45. С. 266–270.

Круглов В.В., Терещенко Д.А. Інтеграція системи вищої освіти України у Європейський освітній простір. Публічне управління та митне адміністрування. Спецвипуск. 2022. № 11. С. 70–76.

Левківський К. Якісна освіта – запорука самореалізації особистості. Вища школа. 2020. № 9. С. 11–18.

Сисоєва С.О. Освіта і особистість в умовах постіндустріального світу : монографія. Хмельницький : ХГПА, 2008. 324 с.

Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи : збірник наукових праць / ред. Ю.І. Колісник-Гуменюк. Київ – Львів – Бережани – Кєльце, 2022. Вип. 10. 187 с.

Тимошенко Н. Освіта упродовж життя – головна тенденція розвитку сучасної освіти. Вища школа. 2018. № 7–8. С. 28–35.

Яровенко Т.С. Тенденції та проблеми розвитку освіти в Україні. Економічний вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». 2015. № 12. С. 167–172. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/evntukpi_2015_12_27

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17