THE PROPORTION OF MENTAL AND PSYCHOLOGICAL HEALTH PHENOMENA IN THE TRAINING SYSTEM OF PSYCHOLOGISTS AND MEDICAL DOCTORS (COMPARATIVE ANALYSIS)
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.10Keywords:
holistic health, productive thinking of specialists, difference in teaching and learningAbstract
The purpose of article for representatives of psychological and pedagogical, medical fields of activity, professional training of psychologists and doctors, the focus of attention is on fundamental difference in interpretation of the key terms «mental» and «psychological health» both in educational process and professional activities in educational and health care institutions, daily life of individuals, adequate planning of educational, psychodiagnostic, medical and preventive work with people of different ages, professional activity, state of psychosomatic health level of individuals. The cognitive interest of author and the materials personal publication of theoretical-methodological and empirical investigations in the Scientific Bulletin of the Vinnytsia Academy of Continuing Education No. 1 from 2024 also act as a mediating factor of article's purpose. The key words of scientific publication «Academy of Continuous Education» deserve attention and support, which is key motive of author's many years of scientific and pedagogical activity during the last 30 years of productive cooperation with various educational institutions of Ukraine (students, postgraduates, doctoral students, teachers, scientists). The methodological basis of article was a comparative theoretical and empirical analysis of founder’s problem publications over the past 20-25 years with modern developments of scientists in digital databases of different countries of the world. The scientific novelty of article content lies in coverage of a wide range of issues under influence of people's lifestyle in both peacetime and wartime, taking into account following phenomena: health, illness, borderline psychosomatic state between health and illness. The conclusions include alternative definitions of mental and psychological health concepts, outlined differences and experience of teaching these theoretical and methodological constructs for students of psychologists and doctors. Emphasis is placed on the need to conduct statistical studies with relevant publications in scientific publications.
References
Борець Ю.В., Шлімакова І.І. До проблеми психічного здоров’я студентів вищого навчального закладу. Кримінально-виконавча система: Вчора. Сьогодні. Завтра. 2018. № 1. С. 159–169.
Волков Д.С., Черних О.А. Особливості психічного здоров’я та особистісних властивостей студентів-психологів Вчені записки ТНУ Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Т. 32(71). № 1. С. 14–20. https:/doi.org/10.32838/2709-3093/ 2021.1/03.
Гранкіна-Сазонова Н.В. Психологічне благополуччя та життєстійкість студентів-психологів як важливі чинники їх професійного становлення. Психологічний часопис. 2018. № 7(17). С. 23–42. URL: http://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal.
Діомідова Н.Ю. Просоціальна мотивація як фактор розвитку емоційного інтелекту майбутніх психологів. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. 2018. № 59. С. 35–48.
Діомідова Н.Ю. Eмоційні кореляти просоціальної мотивації майбутніх педагогів. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 5. Т. 2. С. 48–52.
Зеленська про програму ментального здоров’я: Виявилося, що «сильні не ходять до психологів». URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3703135-zelenska-pro-programu-m…
Корнієнко О.В. Феномени внутрішньої картини хвороби та внутрішньої картини здоров’я як конкуруючих та взаємодоповнюючих психічних реальностей. Проблеми особистості в сучасній науці: результати та перспективи дослідження : матеріали XX міжнародної конференції молодих науковців, 20 квітня 2018 р. / за ред. І.В. Данилюка, С.Ю. Пащенко. Київ : Логос, 2018. С. 125–128.
Корнієнко О.В. Безпека в підтриманні психосоматичного здоров'я молоді. European potential for development of pedagogical and psychological science: collective monograph. Riga. Latvia : Baltija Publishing, 2021. Р. 242–270. https:/doi.org/10.30525/978-9934-26-144-2-7.
Корнієнко О.В. Досвід викладання медичної психології студентам-іноземцям Інституту біології та медицини Київського національного університету імені Тараса Шевченка на матеріалі змішаного навчання 2018–2019 років. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, 2021. Вип. 3. С. 39–47. https:/doi.org/10.51547 ppp.dp.ua/2021.3.7.
Костюк Д., Костюк В. Психічне та психологічне здоров’я особистості: поняття, зміст, та критерії. Вісник Національного університету оборони України. 2018. № 2(50). С. 45–50. https:/doi.org/10.33099/2617-6858-2018-50-2– 45-50.
Максименко С.Д., Руденко Я.В., Кушнєрьова А.М., Невмержицький В.М. Психічне здоров’я особистості : підручник. Київ : Людмила, 2021. 438 с
Психічне здоров’я та ставлення українців до психологічної допомоги під час війни. URL: https://gradus.app/documents/307/Gradus Research Mental Health Report.
Терещенко Л.А., Петровська Т.В. Психологічний підхід до визначення поняття «психічне здоров’я» суб’єктів взаємодії в освітньому просторі. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. VI. Вип. 15. С. 340–348.
У межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я визначили пріоритетні проєкти. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3695613-u-mezah-vseukrainskoi-p…
Bertalanffy L. von General system theory: Fondations, development, application, revised ed. New York: George Braziller 1968.
Engel G.L. The clinical application of the biopsychological model. Amer. J. of Psychiatry. 1980. Vol. 137 (5). P. 535–544.
Lipowski Z.J. What does the word «psychosomatic» really mean? A historical and semantic inquiry. In M.J. Christie & P.G. Mellett (Eds.) The psychosomatic approach: Contemporary practice and whole person care. New York, 1986. P. 17–38.
Matarazzo J.D. Behavioral health’s challenge to academic, scientific and professional psychology. Amer. Psychologist. 1982. Vol. 37(1). P. 1–14.
Saeed H. Wahass The role of psychologists in health care delivery. Journal Famaly Community Medicine. 2005 May-Aug:12 (2):63–70.