СПІВВІДНОШЕННЯ ФЕНОМЕНІВ ПСИХІЧНОГО ТА ПСИХОЛОГІЧНОГО ЗДОРОВ’Я У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ ПСИХОЛОГІВ ТА МЕДИКІВ (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.10Ключові слова:
холістичне здоров’я, продуктивне мислення фахівців, відмінність викладання та навчанняАнотація
Метою статті є фокусування уваги представників психолого-педагогічного, медичного напрямів діяльності, професійної підготовки психологів та медиків на принципову відмінність у тлумаченнях ключових термінів психічного та психологічного здоров’я як у навчальному процесі, так і професійній діяльності в закладах освіти, охорони здоров’я, щоденному житті осіб, адекватного планування навчальної, психодіагностичної, медико-профілактичної роботи з людьми різного віку, професійної діяльності, стану та рівнів психосоматичного здоров’я окремої особистості. Опосередкованими чинниками мети статті виступають також пізнавальний інтерес автора та публікація матеріалів власних теоретико-методологічних та емпіричних розвідок у Науковому віснику Вінницької академії безперервної освіти № 1 від 2024 р. Заслуговують на увагу та підтримку ключові слова наукового видання «академія безперервної освіти», що є головним мотивом багаторічної науково- педагогічної, наукової діяльності автора статті впродовж 30 останніх років продуктивної співпраці з різними навчальними закладами України (студентами, аспірантами, докторантами, викладачами, науковцями). Методологічним підґрунтям тексту статті виступив порівняльний теоретичний та емпіричний аналіз публікацій фундаторів проблеми за останні 20–25 років із сучасними напрацюваннями вчених у цифрових базах даних різних країн світу. Наукова новизна статті полягає у висвітленні широкого кола питань за умов впливу стилю життя людей як у мирний, так і військовий час з урахуванням таких феноменів: здоров’я, хвороби, межового психосоматичного стану між здоров’ям та хворобою. Висновками виступають включенні альтернативні визначення понять психічного та психологічного здоров’я, окреслені відмінності та досвід викладання даних теоретико-методологічних конструктів для студентів-психологів та медиків. Зроблено акцент на необхідність проведення статистичних досліджень із відповідними публікаціями у наукових виданнях.
Посилання
Борець Ю.В., Шлімакова І.І. До проблеми психічного здоров’я студентів вищого навчального закладу. Кримінально-виконавча система: Вчора. Сьогодні. Завтра. 2018. № 1. С. 159–169.
Волков Д.С., Черних О.А. Особливості психічного здоров’я та особистісних властивостей студентів-психологів Вчені записки ТНУ Вернадського. Серія «Психологія». 2021. Т. 32(71). № 1. С. 14–20. https:/doi.org/10.32838/2709-3093/ 2021.1/03.
Гранкіна-Сазонова Н.В. Психологічне благополуччя та життєстійкість студентів-психологів як важливі чинники їх професійного становлення. Психологічний часопис. 2018. № 7(17). С. 23–42. URL: http://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal.
Діомідова Н.Ю. Просоціальна мотивація як фактор розвитку емоційного інтелекту майбутніх психологів. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. 2018. № 59. С. 35–48.
Діомідова Н.Ю. Eмоційні кореляти просоціальної мотивації майбутніх педагогів. Теорія і практика сучасної психології. 2019. № 5. Т. 2. С. 48–52.
Зеленська про програму ментального здоров’я: Виявилося, що «сильні не ходять до психологів». URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3703135-zelenska-pro-programu-m…
Корнієнко О.В. Феномени внутрішньої картини хвороби та внутрішньої картини здоров’я як конкуруючих та взаємодоповнюючих психічних реальностей. Проблеми особистості в сучасній науці: результати та перспективи дослідження : матеріали XX міжнародної конференції молодих науковців, 20 квітня 2018 р. / за ред. І.В. Данилюка, С.Ю. Пащенко. Київ : Логос, 2018. С. 125–128.
Корнієнко О.В. Безпека в підтриманні психосоматичного здоров'я молоді. European potential for development of pedagogical and psychological science: collective monograph. Riga. Latvia : Baltija Publishing, 2021. Р. 242–270. https:/doi.org/10.30525/978-9934-26-144-2-7.
Корнієнко О.В. Досвід викладання медичної психології студентам-іноземцям Інституту біології та медицини Київського національного університету імені Тараса Шевченка на матеріалі змішаного навчання 2018–2019 років. Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права, 2021. Вип. 3. С. 39–47. https:/doi.org/10.51547 ppp.dp.ua/2021.3.7.
Костюк Д., Костюк В. Психічне та психологічне здоров’я особистості: поняття, зміст, та критерії. Вісник Національного університету оборони України. 2018. № 2(50). С. 45–50. https:/doi.org/10.33099/2617-6858-2018-50-2– 45-50.
Максименко С.Д., Руденко Я.В., Кушнєрьова А.М., Невмержицький В.М. Психічне здоров’я особистості : підручник. Київ : Людмила, 2021. 438 с
Психічне здоров’я та ставлення українців до психологічної допомоги під час війни. URL: https://gradus.app/documents/307/Gradus Research Mental Health Report.
Терещенко Л.А., Петровська Т.В. Психологічний підхід до визначення поняття «психічне здоров’я» суб’єктів взаємодії в освітньому просторі. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. VI. Вип. 15. С. 340–348.
У межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я визначили пріоритетні проєкти. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3695613-u-mezah-vseukrainskoi-p…
Bertalanffy L. von General system theory: Fondations, development, application, revised ed. New York: George Braziller 1968.
Engel G.L. The clinical application of the biopsychological model. Amer. J. of Psychiatry. 1980. Vol. 137 (5). P. 535–544.
Lipowski Z.J. What does the word «psychosomatic» really mean? A historical and semantic inquiry. In M.J. Christie & P.G. Mellett (Eds.) The psychosomatic approach: Contemporary practice and whole person care. New York, 1986. P. 17–38.
Matarazzo J.D. Behavioral health’s challenge to academic, scientific and professional psychology. Amer. Psychologist. 1982. Vol. 37(1). P. 1–14.
Saeed H. Wahass The role of psychologists in health care delivery. Journal Famaly Community Medicine. 2005 May-Aug:12 (2):63–70.