IMPLEMENTATION OF DISTANCE LEARNING METHODS INTO HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.14

Keywords:

distance learning, methods of distance learning, innovations, interactive technologies

Abstract

This article analyzes the peculiarities of the introduction of distance learning methods in higher educational institutions of higher education institutions, its advantages and disadvantages. In particular, the article examines the challenges faced by higher education institutions in the process of transition to distance learning, as well as the prospects for the development of this form of education. The purpose of the article is to analyze the features of the introduction of distance learning methods into the educational process of higher education institutions. The following methods were used during the research: analysis and synthesis of literary sources, comparison, abstraction and systematization. The scientific novelty lies in the fact that the introduction of distance learning methods in higher education institutions is evident in connection with the following objective factors: first of all, large-scale hostilities and terrorist operations throughout Ukraine, which requires the development of alternative education formats for ensuring the safety of students and staff of higher education institutions; rapid technological changes and the growing use of digital tools in all spheres of life; flexibility and accessibility of education for students; innovations in education that contribute to the development of new pedagogical methods, the use of interactive technologies and personalized learning. Conclusions. The introduction of distance learning methods in higher education institutions is an extremely urgent task that requires a comprehensive approach and consideration of various aspects, starting from technical capabilities to the psychological and social impact on the participants of the educational process. Despite the challenges that arise when transitioning to distance learning, its development prospects open wide opportunities for improving the educational process and ensuring the availability of education for all. The introduction of this form of education in higher education contributes to the actualization of the content, forms, and methods of education in accordance with the current requirements of society. The effectiveness of distance learning depends to a large extent on the scientific-methodical and material-technical support of the institution of higher education, as well as on the level of training of teachers and the readiness of students for this type of education.

References

Адамова І., Головачук Т. Дистанційне навчання: сучасний погляд на переваги та проблеми. Витоки педагогічної майстерності. 2012. № 10. С. 3–6.

Алексєєнко О.А. Електронний навчально-методичний комплекс як засіб комплексної дії в професійній підготовці майбутніх фахівців. Відкрита та дистанційна освіта: від теорії до практики : зб. матер. ІІІ Всеукр. електронної наук.-практ. конф., 27 вересня 2018 р. Київ : Ун-т менеджменту освіти НАПН України. URL: https://lib.iitta.gov.ua/_27_09_2018.pdf

Арешонков В.Ю. Цифровізація вищої освіти: виклики та відповіді. Вісник НАПН України. 2020. № 2(2). C. 1–6.

Блащук-Дев’яткіна Н.З. Дистанційне навчання як окремий фрагмент особливої педагогічної технології в організації освітнього простору. Дистанційне навчання у ЗВО: моделі, технології, перспективи : матеріали круглого столу за участю порадників академічних груп та викладачів факультету управління фінансами та бізнесу. Київ : ФУФБ, 2021. C. 7–10.

Вишнівський В.В., Гніденко М.П., Гайдур Г.І., Ільїн О.О. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. Київ : ДУТ, 2021. C. 140.

Карпенко М.М. Розвиток дистанційного навчання як відповідь на сучасні виклики для України. 2014. URL: http://sp.niss.gov.ua/content/articles/files/18 -1435918091.pdf

Самойленко О.М. Поняття дистанційної освіти та дискусії навколо неї. Збірник наукових праць. Херсон : Міськдрук, 2011. C. 61.

Ситнік Т.І. Запровадження дистанційного навчання у ЗВО в умовах карантинних обмежень як наукова проблема. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2011. № 1. URL: https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4166

Хмельницька О.С., Ткаченко Л.В. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти. 2021. № 75. Т. 3. C. 19.

Published

2024-07-17