THEORETICAL APPROACHES TO THE STUDY OF PROBLEM PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS IN THE DEVELOPMENT OF SELF-ESTEEM IN ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.24Keywords:
personality, adolescence, mental development, diagnosis, adaptation, emotions, anxiety, self-realization, self-esteem, problemsAbstract
The purpose of the article is a theoretical study of the psychological features of the development of self-esteem in adolescence. The research methodology is based on solving the tasks with the use of general scientific methods of theoretical research. Today, the question of the formation and development of self-esteem of adolescents is relevant in connection with the spread of the processes of maladjustment of adolescent children to modern socioeconomic conditions of society. The problem of psychological features of the development of self-esteem of adolescents is an extremely important factor for the further harmonious formation of the personality, which, at an inadequate level, is forced to resort to various, not always effective, mechanisms of psychological protection and coping strategies, and sometimes to destructive forms of protective behavior, that is why the study, early diagnosis of the peculiarities of the development of self-esteem of adolescents is an urgent problem of our time. Scientific novelty. Existing changes in the socio-economic life of the country, in connection with the war, demand the maximum actualization of self-expression and self-determination of the individual. Therefore, the study of the psychological features of the development of selfesteem in the structure of the self-concept of adolescence in all its complex social mediation is necessary, first of all, through the search for subjective reserves of the individual and the possibilities of optimizing social influences taking into account the characteristics of this age. It was determined that self-esteem is the most important component of personality. Regulating the process of building an individual’s interaction with the world around him, self-esteem allows him to set priorities correctly, implement the most appropriate choices for the situation, and outline his perspective for the more or less distant future based on the situational characteristics and personal capabilities. Allowing you to correctly correlate your strengths and weaknesses, self-esteem allows an individual to organically join the process of social interaction. Conclusion. The article states that self-esteem is an element of self-awareness characterized by emotionally saturated assessments of oneself as a person, one’s own abilities, ethical qualities and actions; an important regulator of behavior. Self-esteem determines a person’s relationship with his environment, his criticality, self-demandingness, attitude to successes and failures.
References
Батаршев А.В. Психодіагностика здібностей до спілкування, або Як визначити організаторські та комунікативні якості особистості. Дніпро : ВЛАДОС, 2019. 234 с.
Видолоб Н.О. Проблема самооцінки особистості у контексті гуманістичної психології. Young Scientist. 2016. № 9.1(36.1). September. С. 21–26.
Гельбак А.М. Комунікативні навички підлітків та їх розвиток у директивних та недирективних умовах навчання. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2018. Т. Х. Ч. 2. С. 105–114.
Гельбак А.М. Особливості психодіагностики комунікативних навичок підлітків. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. 2019. № 26(50). Ч. 2. С. 216–222.
Гринечко А.Я. Співвідношення рівнів тривожності та самооцінки сучасної молоді. Молодіжна політика: проблеми та перспективи : зб. матер. VI Міжнар. наук.-практ. конф., м. Дрогобич, 15–16 травня 2019 р. Дрогобич : ДДПУ ім. Івана Франка, 2019. С. 272–276.
Горбатих В.В. Індивідуальні особливості самоставлення старшого дошкільника в структурі життєвих орієнтацій : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2019. 235 с.
Мартинюк Ю. Особливості впливу рівня самооцінки на обрання жанру живопису. Габітус. 2020. № 15. С. 168–173.
Мельничук С.К. Експериментальне дослідження психологічних особливостей упевненості в собі у ранньому юнацькому віці. Київ, 2020. С. 15–22.
Максименко С.Д. Теоретичні основи психологiї особистостi. Київ, 2018. 273 с.
Нетребко І.В. Самооцінка як критерій адаптованості студентів молодших курсів. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 74. Т. 2. С. 51–54.
Онуфрієва Л. Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій. Проблеми сучасної психології. 2013. № 22. С. 396–412.