ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ ПСИХОЛОГІЧНИХ ХАРАКТЕРИСТИК У РОЗВИТКУ САМООЦІНКИ У ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.24

Ключові слова:

особистість, підлітковий вік, психічний розвиток, діагностика, адаптація, емоції, тривожність, самореалізація, самооцінка, проблеми

Анотація

Метою статті є теоретичне вивчення психологічних особливостей розвитку самооцінки у підлітковому віці. Методологія дослідження ґрунтується на розв’язанні поставлених завдань із застосуванням загальнонаукових методів теоретичного дослідження. Сьогодні питання про формування та розвиток самооцінки підлітків є актуальним у зв’язку з поширенням процесів дезадаптації дітей підліткового віку до сучасних соціально-економічних умов суспільства. Проблема психологічних особливостей розвитку самооцінки підлітків є надзвичайно важливим чинником для подальшого гармонійного становлення особистості, яка за неадекватного її рівня вимушена вдаватися до різних, не завжди ефективних механізмів психологічного захисту і стратегій подолання, а іноді до деструктивних форм захисної поведінки, саме тому вивчення, рання діагностика особливостей розвитку самооцінки підлітків є актуальною проблемою сучасності. Наукова новизна. Існуючі зміни у соціально-економічному житті країни, у зв′язку з війною вимагають максимальної актуалізації самовираження та самовизначення особистості. Тому вивчення психологічних особливостей розвитку самооцінки у структурі Я-концепції підлітківїу всій складній її соціальній опосередкованості необхідне, насамперед, через пошук суб’єктивних резервів особистості та можливостей оптимізації суспільних впливів з урахуванням особливостей цього віку. Визначено, що самооцінка є найважливішим компонентом особистості. Регулюючи процес побудови взаємодії особистості з навколишнім світом, самооцінка дає їй змогу правильно розставити пріоритети, реалізовувати найбільш адекватні ситуації вибори, намітити, виходячи із ситуаційних характеристик та особистісних можливостей, свою перспективу, більш-менш віддалене майбутнє. Дозволяючи правильно співвіднести свої сильні та слабкі боки, самооцінка дає змогу особистості органічно включитися у процес соціальної взаємодії. Висновки. У статті констатовано, що самооцінка є елементом самосвідомості, що характеризується емоційно насиченими оцінками самого себе як особи, власних здібностей, етичних якостей і вчинків, важливий регулятор поведінки. Самооцінка визначає взаємини людини з її оточенням, її критичність, вимогливість до себе, відношення до успіхів і невдач.

Посилання

Батаршев А.В. Психодіагностика здібностей до спілкування, або Як визначити організаторські та комунікативні якості особистості. Дніпро : ВЛАДОС, 2019. 234 с.

Видолоб Н.О. Проблема самооцінки особистості у контексті гуманістичної психології. Young Scientist. 2016. № 9.1(36.1). September. С. 21–26.

Гельбак А.М. Комунікативні навички підлітків та їх розвиток у директивних та недирективних умовах навчання. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2018. Т. Х. Ч. 2. С. 105–114.

Гельбак А.М. Особливості психодіагностики комунікативних навичок підлітків. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 12. Психологічні науки. 2019. № 26(50). Ч. 2. С. 216–222.

Гринечко А.Я. Співвідношення рівнів тривожності та самооцінки сучасної молоді. Молодіжна політика: проблеми та перспективи : зб. матер. VI Міжнар. наук.-практ. конф., м. Дрогобич, 15–16 травня 2019 р. Дрогобич : ДДПУ ім. Івана Франка, 2019. С. 272–276.

Горбатих В.В. Індивідуальні особливості самоставлення старшого дошкільника в структурі життєвих орієнтацій : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2019. 235 с.

Мартинюк Ю. Особливості впливу рівня самооцінки на обрання жанру живопису. Габітус. 2020. № 15. С. 168–173.

Мельничук С.К. Експериментальне дослідження психологічних особливостей упевненості в собі у ранньому юнацькому віці. Київ, 2020. С. 15–22.

Максименко С.Д. Теоретичні основи психологiї особистостi. Київ, 2018. 273 с.

Нетребко І.В. Самооцінка як критерій адаптованості студентів молодших курсів. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету. 2019. Вип. 74. Т. 2. С. 51–54.

Онуфрієва Л. Самооцінка як складова Я-концепції майбутніх фахівців соціономічних професій. Проблеми сучасної психології. 2013. № 22. С. 396–412.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17