PSYCHOLOGICAL FACTORS OF PRESERVING THE MENTAL HEALTH OF TEACHERS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS IN THE CONDITIONS OF WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.27

Keywords:

psychological factors, higher education institutions, educational process, higher education teachers, stressful situations, mental health

Abstract

The purpose of the article is to analyse and study the psychological factors of preserving the mental health of higher education teachers in wartime. It has been established that the current conditions create complex challenges for the mental health of higher education teachers. At the same time, mental well-being is determined by the quality of life, the ability to adapt in stressful situations and restore personal potential. The methodology of the study is based on the analytical method through the analysis of scientific literature on the research problem and the experimental method through the study of the psycho-emotional state of teachers of higher education institutions in the conditions of war. It is noted that ways to maintain mental health include maintaining social connections, developing stress resistance, using self-regulation methods and positive thinking strategies. The scientific novelty is that, using the method of analysing scientific sources and the results of a monitoring study, important psychological aspects of mental health of higher education teachers, such as stress, morale, and level of exhaustion, have been studied. It has been established that in order to maintain mental health, it is important to learn how to effectively cope with stress, develop a positive way of thinking and manage one's emotions. Conclusions. The results of the study indicate the need for psychological support and assistance, in particular, psychological counselling, rest, constructive involvement in the educational process, team research work, communication with colleagues, reducing workload, increasing meetings with family and friends, free time for oneself, motivational talk. Therefore, developing effective stress management skills and maintaining a positive emotional state help to create a sustainable basis for the mental well-being of higher education teachers. The results of the study provide important conclusions on how to improve psychological support and ensure the mental health of higher education teachers in wartime.

References

Всесвітня організація охорони здоров’я. URL: https://vue.gov.ua/%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%B2%D1%96 (дата звернення: 03.04.24).

Добровольська Л., Фурсова О. Умови та чинники збереження психологічного здоров’я майбутніх педагогів. 2023. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/1070 (дата звернення: 05.04.2024).

Карамушка Л.М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Кокун О.М. Всеукраїнське опитування «Ваша життєздатність в умовах війни» : препринт. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії наук України, 2022. 46 p.

Панок В.Г. Концепція психологічного супроводу освітніх реформ у діяльності психологічної служби. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2(1). С. 1–16. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-9-1

Слюсаревський М.М. Соціально-психологічний стан українського суспільства в умовах повномасштабного російського вторгнення: нагальні виклики і відповіді. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4(1). URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4124

Published

2024-07-17