ПСИХОЛОГІЧНІ ЧИННИКИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ'Я ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-1.27

Ключові слова:

психологічні чинники, заклади вищої освіти, освітній процес, викладачі закладів вищої освіти, стресові ситуації, ментальне здоров’я

Анотація

Мета статті – аналіз та дослідження психологічних чинників збереження ментального здоров’я викладачів закладів вищої освіти в умовах війни. Установлено, що умови сьогодення створюють складні виклики для психічного здоров’я викладачів закладів вищої освіти. Разом із тим психічне благополуччя визначається якістю життя, здатністю до адаптації у стресових ситуаціях та відновлення особистісного потенціалу. Методологія дослідження ґрунтується на аналітичному методі через аналіз наукової літератури з проблеми дослідження та експериментальному методі через проведення дослідження психоемоційного стану викладачів закладів вищої освіти в умовах війни. Зазначено, що шляхи збереження ментального здоров’я включають у себе підтримку соціальних зв’язків, розвиток стресостійкості, використання методів саморегуляції та позитивних стратегій мислення. Наукова новизна полягає у тому, що, використовуючи метод аналізу наукових джерел та результати моніторингового дослідження, вивчено важливі психологічні аспекти ментального здоров’я викладачів закладів вищої освіти, такі як стрес, моральний стан, рівень виснаження. Установлено, що для збереження ментального здоров’я важливо навчитися ефективно долати стрес, розвивати позитивний спосіб мислення та керувати своїми емоціями. Висновки. Отримані результати дослідження свідчать про необхідність психологічної підтримки та допомоги, серед яких – консультація психолога, відпочинок, конструктивне включення в освітній процес, командна наукова робота, спілкування з колегами, зниження навантаження, збільшення зустрічей із рідними та друзями, вільний час для себе, мотиваційна бесіда. Тому розвиток умінь ефективного керування стресом та підтримка позитивного емоційного стану допомагають створити стійку основу для ментального благополуччя викладачів закладів вищої освіти. Результати дослідження надають важливі висновки щодо покращення психологічної підтримки та забезпечення ментального здоров’я викладачів закладів вищої освіти в умовах війни.

Посилання

Всесвітня організація охорони здоров’я. URL: https://vue.gov.ua/%D0%92%D1%81%D0%B5%D1%81%D0%B2%D1%96 (дата звернення: 03.04.24).

Добровольська Л., Фурсова О. Умови та чинники збереження психологічного здоров’я майбутніх педагогів. 2023. URL: https://social-science.uu.edu.ua/article/1070 (дата звернення: 05.04.2024).

Карамушка Л.М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : методичні рекомендації. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.

Кокун О.М. Всеукраїнське опитування «Ваша життєздатність в умовах війни» : препринт. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка Національної академії наук України, 2022. 46 p.

Панок В.Г. Концепція психологічного супроводу освітніх реформ у діяльності психологічної служби. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2020. № 2(1). С. 1–16. URL: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-1-9-1

Слюсаревський М.М. Соціально-психологічний стан українського суспільства в умовах повномасштабного російського вторгнення: нагальні виклики і відповіді. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4(1). URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4124

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-17