THE ROLE OF POSTGRADUATE TEACHER TRAINING IN THE IMPLEMENTATION OF REMEDIAL METHOD IN PRIMARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.04

Keywords:

inclusive education, postgraduate teacher training, primary education, remedial methods, children with special educational needs

Abstract

The purpose of the article is to characterize the features and significance of postgraduate training of teachers for the implementation of correctional methods in primary education. The research methodology is based on a combination of such theoretical methods as analysis, synthesis and generalization. The scientific novelty lies in the fact that, using the method of analysis of scientific literature, models of assessment and support for students with special educational needs have been identified and analyzed. The attention is focused on the problems that arise in the process of pedagogical activities of teachers’ general education working with "special" children. It is emphasized that the need to train teachers for the successful implementation of correctional methods, including primary education, is due to increased requirements for the personality and teachers’ professional training, as well as a social order based on the realities of modern reality. Conclusions. Teachers’ postgraduate training for the implementation of correctional methods in primary education, taking into account the students’ special educational needs, should ensure the formation and development of teachers' skills: to change the curriculum and educational programs; change the methods of assessing learning outcomes (student’s achievements); use variable special and alternative teaching methods; select textbooks, teaching aids, prepare individual educational materials; create a barrier-free environment and adapt the place of study; use compensatory and technical means in the educational process with students with special needs; interact with other specialists; comprehensive interaction with a teacher-assistant; comprehensive social and pedagogical assistance.

References

Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти: структура та діагностика: навч.-метод. посіб. Умань: Видавець «Сочінський М. М.». 2014. 160 с.

Загребельна Т., Зенченко Т. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до навчання учнів із особливими потребами. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2023, Вип. 3. С. 457–466.

Коган О.В. Організаційні засади діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі: метод. посіб. / уклад.: О. В. Коган та ін. Харків: Друкарня «Мадрид», 2019. 110 с.

Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. К.: «Саміт-Книга», 2009. 272 с.

Максимова О. О., Ткачук Т. В. Максимова О. О., Ткачук Т. В. Використання блоків Дьєнеша для розвитку логічного мислення у дітей дошкільного віку. Topical aspects of modern scientific research. Proceedings of the 5th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, Japan. 2024. pp. 334–337.

Мартинчук О. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посібник для студентів. К.: Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. 288 с.

Мартинчук Т.В. Теорія та практика підготовки фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі: дис. … докт. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2019. 614 с.

Миронова С. П., Буйняк М. Г. Професійна діяльність та особистість корекційного педагога: навч. посіб. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 136 с.

Садова І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 14. С. 313–318.

Чайка В. М., Янкович О. І. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія / за ред. В. М. Чайки, О. І. Янкович. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2019. 232 с.

Dong, Y., Chow, B. W.-Y., Mo, J., & Zheng, H.-Y. Dialogic Reading With Attention-Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) Kindergarteners: Does Reading With Parents or Siblings Enhance Their Language Development? Developmental Psychology. 2022. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/dev0001466.

Lydia Gabriela Speyer, Ruth Harriet Brown, Lorna Camus, Aja Louise Murray, Bonnie Auyeung. Alexithymia and Autistic Traits as Contributing Factors to Empathy Difficulties in Preadolescent Children. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2022. https://doi.org/10.1007/s10803-021-04986-x.

Hastuti WD, Astati SM, Sudarjo S, Fathoni A. The Effect of Mathematical Intelligence Stick Media on the Summation Skills of Students with Intellectual Disability. Pegem Journal of Education and Instruction, 2023. Vol. 13, No. 3. (pp. 203–208). DOI: 10.47750/pegegog.13.03.21.

Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2006). Penelitian dengan subjek tunggal. Bandung: UPI Pres.

Frances G. Cooley, and David Quinto-Pozos. Examining Speech-Based Phonological Recoding During Reading for Adolescent Deaf Signers. Journal of Experimental Psychology: General. 2023, Vol. 152, No. 7, ISSN: 0096-3445 https://doi.org/10.1037/xge0001362.

Published

2024-12-30