РОЛЬ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПІДГОТОВКИ ВЧИТЕЛЯ У ВПРОВАДЖЕННІ КОРЕКЦІЙНИХ МЕТОДИК У ПОЧАТКОВІЙ ОСВІТІ

Автор(и)

  • Людмила ДЗИГАЛЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0001-9844-7932
  • Олена МАЛЯР Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0001-5924-4120

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.04

Ключові слова:

інклюзивна освіта, післядипломна підготовка вчителя, початкова освіта, корекційні методики, діти з особливими освітніми потребами

Анотація

Мета статті – охарактеризувати особливості та значення післядипломної підготовки учителів до впровадження корекційних методик у початковій освіті. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні таких теоретичних методів, як аналіз, синтез та узагальнення. Наукова новизна полягає у тому, що використовуючи метод аналізу наукової літератури, виокремлено та проаналізовано моделі оцінки та підтримки учнів з особливими освітніми потребами. Акцентовано увагу на проблемах, які виникають в педагогічній діяльності учителів загальної освіти при роботі з «особливими» дітьми. Підкреслено, що необхідність підготовки педагогічних працівників до успішного впровадження корекційних методик, зокрема й у початковій освіті, зумовлена збільшеними вимогами до особистості та професійної підготовки вчителя, а також соціальним замовленням, заснованим на реаліях сучасної дійсності. Висновки. Післядипломна підготовка вчителя до впровадження корекційних методик у початковій освіті з урахуванням особливих освітніх потреб учнів повинна забезпечувати формування та розвиток у педагогів вмінь: здійснювати зміну навчального плану та навчальних програм; зміну способів оцінювання результатів навчання (досягнень учня); використання варіативних спеціальних та альтернативних методів навчання; підбір підручників, навчальних посібників, підготовки індивідуальних навчальних матеріалів; створення безбар’єрного середовища та адаптації місця навчання; використовувати в навчально-виховному процесі з учнями з особливими потребами компенсаторні та технічні засоби; взаємодію з іншими фахівцями; комплексну взаємодію з педагогом-помічником; комплексну соціально-педагогічну допомогу.

Посилання

Демченко І. І. Готовність учителя початкових класів до роботи в умовах інклюзивної освіти: структура та діагностика: навч.-метод. посіб. Умань: Видавець «Сочінський М. М.». 2014. 160 с.

Загребельна Т., Зенченко Т. Підготовка майбутнього вчителя початкової школи до навчання учнів із особливими потребами. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, 2023, Вип. 3. С. 457–466.

Коган О.В. Організаційні засади діяльності асистента вчителя в інклюзивному класі: метод. посіб. / уклад.: О. В. Коган та ін. Харків: Друкарня «Мадрид», 2019. 110 с.

Колупаєва А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. К.: «Саміт-Книга», 2009. 272 с.

Максимова О. О., Ткачук Т. В. Максимова О. О., Ткачук Т. В. Використання блоків Дьєнеша для розвитку логічного мислення у дітей дошкільного віку. Topical aspects of modern scientific research. Proceedings of the 5th International scientific and practical conference. CPN Publishing Group. Tokyo, Japan. 2024. pp. 334–337.

Мартинчук О. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посібник для студентів. К.: Київськ. ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. 288 с.

Мартинчук Т.В. Теорія та практика підготовки фахівців зі спеціальної освіти до професійної діяльності в інклюзивному освітньому середовищі: дис. … докт. пед. наук: 13.00.03. Київ, 2019. 614 с.

Миронова С. П., Буйняк М. Г. Професійна діяльність та особистість корекційного педагога: навч. посіб. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2020. 136 с.

Садова І. Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 14. С. 313–318.

Чайка В. М., Янкович О. І. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування : колективна монографія / за ред. В. М. Чайки, О. І. Янкович. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2019. 232 с.

Dong, Y., Chow, B. W.-Y., Mo, J., & Zheng, H.-Y. Dialogic Reading With Attention-Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD) Kindergarteners: Does Reading With Parents or Siblings Enhance Their Language Development? Developmental Psychology. 2022. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/dev0001466.

Lydia Gabriela Speyer, Ruth Harriet Brown, Lorna Camus, Aja Louise Murray, Bonnie Auyeung. Alexithymia and Autistic Traits as Contributing Factors to Empathy Difficulties in Preadolescent Children. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2022. https://doi.org/10.1007/s10803-021-04986-x.

Hastuti WD, Astati SM, Sudarjo S, Fathoni A. The Effect of Mathematical Intelligence Stick Media on the Summation Skills of Students with Intellectual Disability. Pegem Journal of Education and Instruction, 2023. Vol. 13, No. 3. (pp. 203–208). DOI: 10.47750/pegegog.13.03.21.

Sunanto, J., Takeuchi, K., & Nakata, H. (2006). Penelitian dengan subjek tunggal. Bandung: UPI Pres.

Frances G. Cooley, and David Quinto-Pozos. Examining Speech-Based Phonological Recoding During Reading for Adolescent Deaf Signers. Journal of Experimental Psychology: General. 2023, Vol. 152, No. 7, ISSN: 0096-3445 https://doi.org/10.1037/xge0001362.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30