THE METHODS OF FORMING A SENSE OF HUMOUR IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.09Keywords:
children of older preschool age, sense of humor, educational method, emotional intelligence, forms of humor, means of humor, jokes, laughter, comic, gamesAbstract
The article states that the center of modern educational interaction is the child, with his inclinations, gifts, talents, individuality, and abilities that significantly distinguish each individual in the group of children. The purpose is to summarize and systematize the methods of raising a sense of humor (forms, methods and techniques, means and technologies) in senior preschool children in a holistic educational process. Research methodology is based on a combination of psychological, pedagogical and cultural analysis the phenomenon of sense of humor in senior preschoolers; acmeological approach to study the development of humor as a key characteristic of a child's social and emotional maturity; game approach, which focuses on game forms of activity, which are the leading form of interaction in preschool age. The scientific novelty is that the ‘sense of humor of senior preschoolers’ is defined as the ability of a child of 6 (7) years old to notice and perceive humor, construct and disseminate comic to others, react emotionally, evaluate and express emotional and sensual attitude towards it. The article substantiates a cross-cutting and holistic methods of raising a sense of humor in senior preschoolers, which is implemented: in organized educational and cognitive activities, in cultural and leisure practices in the form of holidays and entertainment, during children's independent free activity, etc. Organized and systematized, innovative means of fostering a sense of humor in older preschool children include humor in the family circle, entertainment web-quests, humorous board games, creating comics, collecting and summarizing children's funny actions, situations, stories from children's real life, funny songs and dances - jokes by modern authors and composers, humorous theatrical interactive performances, etc. Conclusions. In general, story-game humorous classes significantly increase cognitive interest, stimulate children's activity, mobilize their attention, concentration, and therefore can last a little longer than traditional classes. It is concluded that humor organically woven into the content and form of board games contributes to the successful and quick assimilation of the norms of game behavior, because the rules are offered to children as if by the game itself, and therefore, the process of their assimilation takes place on the basis of positive emotions and motives.
References
Богуш А., Попова І. Розвиток образного мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами поетичного гумору: навч. посібник. К. : Видавничий дім «Слово», 2014. 200 с.
Волік Н. Залюбки малята грають, ще й емоції вивчають. Дидактичні ігри для розвитку емоційного інтелекту дітей. Дошкільне виховання. 2021. № 4. С. 14–15.
Дідура Л., Міняйло О. Місто емоцій. Квест для дітей старшої групи з використанням QR-кодів. Дошкільне виховання. 2019. № 7. С. 15–17.
Заботіна Т. Чарівні острови. Дошкільне виховання. 2008. № 4. С. 27–31.
Клименко І., Дзюба Н., Бем О. У казковій країні. Дошкільне виховання. 2008. № 1. С. 20–21.
Коваленко А. Сміймося на здоров’я. Формування в дітей почуття гумору засобами жартівливих творів. Дошкільне виховання. 2019. № 3. С. 22–25.
Корюковська Л. Лабіринт емоцій. Ігрове заняття для дітей середньої групи. Дошкільне виховання. 2021. № 4. С. 16–17.
Лепешко В. Ой же сміху в нас було: Жартівливі пісні для дошкільнят та учнів початкових класів. Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 64 с.
Макшанцева Є. Ігри та розваги в дитячому садку. К. : Музична Україна, 1974. 192 с.
Мацеплюк Л., Шутильова Н. Клоуну допомагали – реквізит йому шукали. Дошкільне виховання. 2021. № 2. С. 18–19.
Писарчук О. Т., Гладун Л. В. Гумористична театралізована діяльність як засіб формування soft skills в дошкільній та початковій освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. Випуск 1(52). С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.141-147.
Писарчук О., Чайка В. Психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. № 2. С. 41–49. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.6.
Половіна О. Свято: розважати чи розважатися? Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. № 1. С. 57–61.
Руденський Р. Освітній потенціал настільних ігор для дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 2(2024). С. 87–93. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-2-87-93.
Стеценко І., Вусик Т. Дитяче свято: зміна формату. Дошкільне виховання. 2020. № 1. С. 29–31.
Татарінова Л., Сафонова М. Гуморина у родинному колі. Дошкільне виховання. 2009. № 4. С. 21–23.
Фальковська В. Циркова вистава – для малят забава. Дошкільне виховання. 2018. № 2. С. 35–36.
Rudenskyi R., Pysarchuk O., Shcherbiak I., Akimjaková B., Minarovicova K. Humorous Potential of Board Games for Children of Senior Preschool Age. Journal of Education Culture and Society, 2024. 15(2), 267–285. https://doi.org/10.15503/jecs2024.2.267.285.