МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПОЧУТТЯ ГУМОРУ В ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.09

Ключові слова:

діти старшого дошкільного віку, почуття гумору, методика виховання, емоційний інтелект, форми гумору, засоби гумору, жарти, сміх, комічне, ігри

Анотація

У статті зазначено, що у центрі сучасної освітньої взаємодії дитина, з її нахилами, обдаруваннями, талантами, індивідуальністю, здібностями, які істотно вирізняють кожну особистість у колективі дітей. Мета – узагальнити і систематизувати методику виховання почуття гумору (форми, методи і прийоми, засоби і технології) у дітей старшого дошкільного віку в цілісному освітньому процесі. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні психологічного, педагогічного та культурологічного аналізу феномена почуття гумору у старших дошкільників; акмеологічного підходу для дослідження розвитку гумору як ключової характеристики соціально-емоційної зрілості дитини; ігровому підході, за яким зроблено акцент на ігрових формах діяльності, які є провідною формою взаємодії у дошкільному віці. Наукова новизна полягає в тому, що визначено «почуття гумору старших дошкільників» як здатність дитини 6(7)-го року життя помічати і сприймати гумор, конструювати та поширювати комічне іншим, емоційно реагувати, оцінювати та виражати емоційно-почуттєве ставлення до нього. Обґрунтовано наскрізну й цілісну методику виховання почуття гумору в старших дошкільників, яка реалізується: в організованій навчально-пізнавальній діяльності, у культурно-дозвіллєвих практиках у формі свят і розваг, під час самостійної вільної діяльності дітей тощо. Упорядковано й систематизовано інноваційні засоби виховання почуття гумору у дітей старшого дошкільного віку до яких належать: гуморини у родинному колі, вебквести-розваги, гумористичні настільні ігри, створення коміксів, збір та узагальнення дитячих кумедних вчинків, ситуацій, історій з реального життя дітей, веселі пісні та танці-жарти сучасних авторів та композиторів, гумористичні театралізовані інтерактивні вистави тощо. Висновки. Узагальнено, що сюжетно-ігрові гумористичні заняття суттєво підвищують пізнавальний інтерес, стимулюють активність дітей, мобілізують їх увагу, зосередженість, а тому можуть тривати дещо більше часу, ніж традиційне заняття. Підсумовано, що органічно вплетений гумор в зміст і форму настільних ігор сприяє успішному й швидкому засвоєнню норм ігрової поведінки, адже правила дітям пропонує наче сама гра, а отже, процес їх засвоєння відбувається на позитивних емоціях та мотивах.

Посилання

Богуш А., Попова І. Розвиток образного мовлення дітей старшого дошкільного віку засобами поетичного гумору: навч. посібник. К. : Видавничий дім «Слово», 2014. 200 с.

Волік Н. Залюбки малята грають, ще й емоції вивчають. Дидактичні ігри для розвитку емоційного інтелекту дітей. Дошкільне виховання. 2021. № 4. С. 14–15.

Дідура Л., Міняйло О. Місто емоцій. Квест для дітей старшої групи з використанням QR-кодів. Дошкільне виховання. 2019. № 7. С. 15–17.

Заботіна Т. Чарівні острови. Дошкільне виховання. 2008. № 4. С. 27–31.

Клименко І., Дзюба Н., Бем О. У казковій країні. Дошкільне виховання. 2008. № 1. С. 20–21.

Коваленко А. Сміймося на здоров’я. Формування в дітей почуття гумору засобами жартівливих творів. Дошкільне виховання. 2019. № 3. С. 22–25.

Корюковська Л. Лабіринт емоцій. Ігрове заняття для дітей середньої групи. Дошкільне виховання. 2021. № 4. С. 16–17.

Лепешко В. Ой же сміху в нас було: Жартівливі пісні для дошкільнят та учнів початкових класів. Тернопіль : Підручники і посібники, 2008. 64 с.

Макшанцева Є. Ігри та розваги в дитячому садку. К. : Музична Україна, 1974. 192 с.

Мацеплюк Л., Шутильова Н. Клоуну допомагали – реквізит йому шукали. Дошкільне виховання. 2021. № 2. С. 18–19.

Писарчук О. Т., Гладун Л. В. Гумористична театралізована діяльність як засіб формування soft skills в дошкільній та початковій освіті. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2023. Випуск 1(52). С. 141–147. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.141-147.

Писарчук О., Чайка В. Психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Серія: педагогіка. 2021. № 2. С. 41–49. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.21.2.6.

Половіна О. Свято: розважати чи розважатися? Вихователь-методист дошкільного закладу. 2019. № 1. С. 57–61.

Руденський Р. Освітній потенціал настільних ігор для дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 2(2024). С. 87–93. DOI: https://doi.org/10.31651/2524-2660-2024-2-87-93.

Стеценко І., Вусик Т. Дитяче свято: зміна формату. Дошкільне виховання. 2020. № 1. С. 29–31.

Татарінова Л., Сафонова М. Гуморина у родинному колі. Дошкільне виховання. 2009. № 4. С. 21–23.

Фальковська В. Циркова вистава – для малят забава. Дошкільне виховання. 2018. № 2. С. 35–36.

Rudenskyi R., Pysarchuk O., Shcherbiak I., Akimjaková B., Minarovicova K. Humorous Potential of Board Games for Children of Senior Preschool Age. Journal of Education Culture and Society, 2024. 15(2), 267–285. https://doi.org/10.15503/jecs2024.2.267.285.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30