THE USE OF HUMOR IN THE CONDITIONS OF DISTANCE EDUCATION OF PUPIL OF PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-1.08Keywords:
educational process, primary school, pupil of primary school, humor, functions of humor, distance education, media, didactic and educational possibilities of humorAbstract
The article describes humor as an inseparable component of the educational process, which promotes effective learning of primary school students and implements a set of functions (informational, emotional, motivational, regulatory, stimulating, coordinating and communicative, educational, cognitive, health preserving). The didactic and educational possibilities of humor in the conditions of distance learning of primary school students are determined. In the article are using theoretical and qualitative research methods to solve the tasks and achieve the research goal: analysis of pedagogical and psychological dissertations, systematization, observation, analysis of empirical experience, questionnaires. Special attention is paying the implementation of the educational function of humor and its influence on the emotional sphere of students in the conditions of distance learning. Effective forms are analyzing of using humor in distance education (comics, multimedia presentation, memes, and cartoons). The main advantages are determined of using humor as means of media education in the conditions of distance learning. The positive and negative aspects are specified of distance education. The algorithm was developed for working with media of a comic nature in elementary school. Characterize the media means of presenting humor in distance education (computer didactic games for primary school students, electronic educational game resources (EER), online environments for test tasks, programs for providing video communication for online classes, electronic textbooks).
References
Амонашвили, Ш. А. (1990). Личностно-гуманная основа педагогического процесса. Минск: Университетское. 560 с.
Гладиш, Т. (2012). Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 6(1), 150-155. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formuvannya-zagalnonavchalnih-umin-i-navichok-v-uchniv-pochatkovih-klasiv.
Державний стандарт початкової освіти. Київ, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.
Дубініна, О. (2012). Використання гумору в педагогічній діяльності. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, 1. 90-93.
Лєшньова, Н., Павлова, Л., & Сергеєва, О. (2020). Заняття орієнтовані на використання гумору: важливі питання. Наукові записки кафедри педагогіки, 1(47), 58-63. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2020-47-07.
Кодлюк, Я. П. Янченко, О. Я. (2009). Робота з підручником на уроках у початковій школі : посібник для вчителя початкової школи. К. : Наш час. 104 с.
Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа». Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Лущинська, О. (2016). Мультиплікації як один із засобів впливу на свідомість та поведінку молодших школярів. Гірська школа Українських Карпат, 15. 190-193.
Не можна дружбу купити, а можна заслужити. Комікс для дітей. Кіностудія. Джміль, 2013, 1. URL: https://jmil.com.ua/2013-1/movie.
Писарчук, О. Т., Руденський, Р. Є. (2022). Провідні уміння й навички молодших школярів в умовах дистанційного навчання. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Тернопіль, 28 квітня 2022). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. 136-139.
Писарчук, О. Т., Чайка, В. М. (2021). Психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2. 41–49.
Руденський, Р. Є. (2020). Дистанційне навчання в системі загально-педагогічних форм організації освітнього процесу. Актуальні питання та перспективи проведення наукових досліджень: матер. міжн. студ. наук. конф. (Т.4), 6 листопада, 2020 рік. Вінниця, Україна: Молодіжна наукова ліга. 19-22. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/liga/issue/ view/06.11.2020/378.
Савченко, О. Я. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. К. : Грамота. 504 с.
Сухомлинський, В. О. (1974). Сердце віддаю дітям. К.: Рад. школа. 288 с.
Чайка, В. М., Писарчук, О. Т., Ратушняк, Н. О., Теслюк, О. Я. (2020). Формування вмінь самоорганізації навчальної діяльності учнів початкової школи з особливими потребами. Zeszyty Naukowe. Wyższej Szkoły Gospodarki, 36, 163–177. URL: http://www.ers.byd.pl/userfiles/files/ ZN%20ERS%20tom%205%202020.pdf.
Чайка, В. М., Шишак, А. М. (2021). Діджиталізація початкової освіти: проблеми і перспективи. Педагогічний альманах: збірник наукових праць, 50, 38–47. https://doi.org/10.37915/pa.vi50.301.
Чарівна грань. Українські народні казки / упоряд. В. Є. Рубанович. Х.: Фірма «Прогрес ЛТД», 1993. 96 с.