ВИКОРИСТАННЯ ГУМОРУ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2022-1.08Ключові слова:
освітній процес, початкова школа, молодший школяр, гумор, функції гумору, дистанційна освіта, медіазасобиАнотація
У статті охарактеризовано гумор як невід’ємну складову освітнього процесу, яка сприяє більш ефективному навчанню учнів початкової школи та реалізовує низку функцій (інформаційна, емоційна, мотиваційна, регулювальна, стимулювальна, координаційно-комунікативна, виховна, пізнавальна, здоров’язбережувальна), визначено дидактико-виховні можливості гумору в умовах дистанційного навчання учнів початкової школи. Для вирішення поставлених завдань і досягнення мети дослідження використано теоретичні та якісні методи дослідження: аналіз педагогічних і психологічних праць, систематизація, спостереження, аналіз емпіричного досвіду, анкетування. Особливу увагу було приділено реалізації виховної функції гумору та його впливу на емоційну сферу учнів в умовах дистанційного навчання. Проаналізовано ефективні форми використання гумору в умовах дистанційної освіти (комікси; мультимедійна презентація; меми; мультфільми). Визначено основні переваги використання гумору засобами медіа освіти в умовах дистанційного навчання; конкретизовано позитивні та негативні сторони дистанційної форми навчання; розроблено алгоритм роботи з медіазасобами комічного характеру в початковій школі. Охарактеризовано медіазасоби представлення гумору в дистанційній освіті (комп’ютерні дидактичні ігри для молодших школярів, електронні освітні ігрові ресурси, онлайн-середовища тестових завдань, програми забезпечення відеозвʹязку для онлайн-занять, електронні підручники) .
Посилання
Амонашвили, Ш. А. (1990). Личностно-гуманная основа педагогического процесса. Минск: Университетское. 560 с.
Гладиш, Т. (2012). Формування мотивів і мотивації навчально-пізнавальної діяльності як психолого-педагогічна проблема. Проблеми підготовки сучасного вчителя, 6(1), 150-155. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formuvannya-zagalnonavchalnih-umin-i-navichok-v-uchniv-pochatkovih-klasiv.
Державний стандарт початкової освіти. Київ, 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.
Дубініна, О. (2012). Використання гумору в педагогічній діяльності. Вісник НТУУ «КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка, 1. 90-93.
Лєшньова, Н., Павлова, Л., & Сергеєва, О. (2020). Заняття орієнтовані на використання гумору: важливі питання. Наукові записки кафедри педагогіки, 1(47), 58-63. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8167-2020-47-07.
Кодлюк, Я. П. Янченко, О. Я. (2009). Робота з підручником на уроках у початковій школі : посібник для вчителя початкової школи. К. : Наш час. 104 с.
Концептуальні засади реформування середньої школи «Нова українська школа». Київ, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Лущинська, О. (2016). Мультиплікації як один із засобів впливу на свідомість та поведінку молодших школярів. Гірська школа Українських Карпат, 15. 190-193.
Не можна дружбу купити, а можна заслужити. Комікс для дітей. Кіностудія. Джміль, 2013, 1. URL: https://jmil.com.ua/2013-1/movie.
Писарчук, О. Т., Руденський, Р. Є. (2022). Провідні уміння й навички молодших школярів в умовах дистанційного навчання. Сучасні цифрові технології та інноваційні методики навчання: досвід, тенденції, перспективи : матеріали ІX Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції (м. Тернопіль, 28 квітня 2022). Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2022. 136-139.
Писарчук, О. Т., Чайка, В. М. (2021). Психолого-педагогічний потенціал гумору як засобу навчання і виховання учнів початкової школи. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. В. Гнатюка. Сер. Педагогіка, 2. 41–49.
Руденський, Р. Є. (2020). Дистанційне навчання в системі загально-педагогічних форм організації освітнього процесу. Актуальні питання та перспективи проведення наукових досліджень: матер. міжн. студ. наук. конф. (Т.4), 6 листопада, 2020 рік. Вінниця, Україна: Молодіжна наукова ліга. 19-22. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/liga/issue/ view/06.11.2020/378.
Савченко, О. Я. (2012). Дидактика початкової освіти: підручник. К. : Грамота. 504 с.
Сухомлинський, В. О. (1974). Сердце віддаю дітям. К.: Рад. школа. 288 с.
Чайка, В. М., Писарчук, О. Т., Ратушняк, Н. О., Теслюк, О. Я. (2020). Формування вмінь самоорганізації навчальної діяльності учнів початкової школи з особливими потребами. Zeszyty Naukowe. Wyższej Szkoły Gospodarki, 36, 163–177. URL: http://www.ers.byd.pl/userfiles/files/ ZN%20ERS%20tom%205%202020.pdf.
Чайка, В. М., Шишак, А. М. (2021). Діджиталізація початкової освіти: проблеми і перспективи. Педагогічний альманах: збірник наукових праць, 50, 38–47. https://doi.org/10.37915/pa.vi50.301.
Чарівна грань. Українські народні казки / упоряд. В. Є. Рубанович. Х.: Фірма «Прогрес ЛТД», 1993. 96 с.