DEVELOPMENT OF INDIVIDUAL SKILLS OF STUDENTS OF THE FACULTY OF PHARMACY WHILE STUDYING THE COURSE “EXTREME MEDICINE”
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.06Keywords:
professional skills, student pharmacists, individualization of education, Faculty of Pharmacy, course “Extreme Medicine”Abstract
The purpose of the article is to analyze the peculiarities of the development of professional skills of students of the Faculty of Pharmacy during the study of the course “Extreme Medicine”. The research methodology is based on a general theoretical scientific justification of the problem. The scientific novelty is that the relevance of the implementation of modern methods in classes of the course “Extreme Medicine” for the development of professional skills of students of the Faculty of Pharmacy has been determined. Conclusions. The development of professional skills of students of the Faculty of Pharmacy is an important component of the learning and self-development process. Professional skills combine a wide range of skills that help students to function successfully initially in the educational environment and in future professional activities, including creativity, analytical skills, communication, critical thinking, independence and others, as well as to become more competent in providing medical care in extreme situations, where a quick and effective response can save victims’ lives. The development of such skills can be based on the use of various learning methods: participation in projects, simulation and group work, etc. An important component of the development of professional skills is stimulating students to challenges, setting before them real tasks that encourage them to apply the acquired knowledge and skills in practice.
References
Кайдалова Л. Г. Професійна підготовка майбутніх фахівців фармацевтичного профілю у вищих навчальних закладах : монографія. НФаУ, 2010. 411 с.
Навчальна програма з дисципліни «Екстремальна медицина». Галузь знань 22 «Охорона здоров’я». Спеціальність 226 «Фармація». Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, 2022. 16 с.
Овчарук О. Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. Стратегія реформування освіти в Україні. Київ : К. І. С., 2003. 296 с.
Силабус з дисципліни «Екстремальна медицина». URL: https://onmedu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/02/VB2.1_Silabus_Ekstremalna-medicina.pdf.
Слєпкань З. І. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі : навч. посіб. Київ : Вища шк., 2005. 239 с.
Сліпчук В. Л. Професійна підготовка фахівців фармацевтичної галузі в Україні (ХХ – початок ХХІ століття) : монографія; за ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України Я. В. Цехмістера. Київ : Едельвейс, 2017. 520 с.
Служба медицини катастроф. URL: https://www.pharmencyclopedia.com.ua/article/6630/sluzhba-medicinikatastrof.
Що таке екстремальна медицина. URL: https://promedical.com.ua/hvorobi/shho-take-ekstremalna-medicina/.