КУЛЬТУРНО-ГУМАНІСТИЧНА ПАРАДИГМА В ПРОФЕСІЙНОМУ СТАНОВЛЕННІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2024-2.06Ключові слова:
культурно-гуманістична парадигма, гуманістичні цінності, професійне становлення, майбутні вчителі іноземних мов, міжкультурна взаємодіяАнотація
Мета статті полягає в аналізі особливостей культурно-гуманістичної парадигми у професійному становленні майбутнього вчителя іноземних мов. Методологія дослідження ґрунтується на поєднанні теоретичного аналізу наукової літератури з методами компаративістики та системності. Культурно-гуманістична парадигма є фундаментом для формування всебічно розвиненого вчителя іноземних мов, який не лише володіє професійними компетентностями, але й має гуманістичні цінності, необхідні для успішної роботи в сучасному освітньому просторі. Основою культурно-гуманістичної парадигми вчителів іноземних мов є синтез кількох взаємопов’язаних теоретичних підходів, які взаємодіють між собою, доповнюють один одного та забезпечують системний підхід до освітнього процесу. Культурно-гуманістична парадигма вчителів іноземних мов охоплює широкий спектр теоретичних підходів, включаючи гуманістичні, культурні, соціокультурні та критичні, що відображає багатогранність процесу вивчення мови. Розвиток мовної компетенції нерозривно пов’язаний з формуванням культурної свідомості, що є ключовим завданням сучасного вчителя іноземних мов. Наукова новизна полягає в тому, що, використовуючи метод аналізу наукової літератури, здійснено аналіз впливу культурно-гуманістичної парадигми на підготовку майбутніх вчителів іноземних мов, увагу було зосереджено на ключових аспектах: формування культурної компетентності, розвиток емоційного інтелекту, критичного мислення, інтеграція технологій та міжкультурна комунікація. Висновки. Систематичне використання інтерактивних методів, цифрових ресурсів, міжкультурних проєктів та рефлексивних практик у підготовці вчителів іноземних мов забезпечує їхнє професійне зростання та сприяє формуванню впевненого фахівця, здатного адаптуватися до вимог сучасного освітнього середовища.
Посилання
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII, 1728 с.
Шепелєва Л.В. Міжкультурна комунікація у викладанні іноземних мов. Харків: Основа, 2008, 148 c.
Barkhuizen G., Borg S. Teachers and language learning: Research-based insights. New York: Routledge, 2019, pp. 16–23.
Byram M. From foreign language education to education for intercultural citizenship: Essays and reflections. Multilingual Matters, 2019, pp. 5–15.
Freire P. Pedagogy of the Oppressed. Continuum. 2019, 13 p.
Gardner H. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books. 2011, 467 p.
Lantolf J. P., Thorne S. L. Sociocultural Theory and the Genesis of Second Language Development. Oxford University Press. 2006, pp. 178–181.
Lin X., Brown K. Humanistic approaches in foreign language education. Educational Research Journal, 2021, pp. 229–238.
Mason J. Theories of learning and teaching: What do they mean for educators? Open University Press, 2019, pp. 231–243.
Prodromou L. The role of 21st-century skills in language teaching. Science Review, 2022. 7(24). pp. 31–42.