МУЛЬТИФАКТОРНИЙ АНАЛІЗ ОСОБИСТІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК В АСПЕКТІ МОТИВАЦІЇ СХВАЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.18Ключові слова:
мотивація схвалення, соціальна бажаність, особистісні риси, п’ятифакторна модель, кореляційний аналіз, психокорекційна програмаАнотація
Мета – здійснити багатофакторний аналіз взаємозв’язків між мотивацією соціального схвалення й базовими рисами особистості, а також розробити психокорекційну програму для зниження надмірної орієнтації на схвалення. Методологія: використано опитувальники п’ятифакторної моделі особистості (N EO-FFI) і шкалу мотивації соціального схвалення (шкалу соціально бажаних відповідей Марлоу-Крауна) на вибірці молодих дорослих; проведено кореляційний аналіз між показниками рис і мотивації схвалення.Наукова новизна: уперше представлено результати комплексного аналізу зв’язків мотивації схвалення із рисами «Великої п’ятірки» в українській вибірці, а також запропоновано авторську психокорекційну програму для роботи з проявами соціальної бажаності. Висновки. Виявлено, що мотивація схвалення статистично значуще пов’язана з окремими рисами: високою доброзичливістю (лагідністю) й сумлінністю та меншою мірою з низьким нейротизмом. Зв’язки з екстраверсією й відкритістю досвіду незначні. Тенденція до соціально бажаної самопрезентації супроводжується виразно кооперативною, відповідальною поведінкою. Представлено психокорекційну програму, спрямовану на зниження надмірної потреби у схваленні; тренінг включав розвиток самоповаги, автентичності й асертивності. Показано, що врахування мотивації схвалення є важливим при оцінюванні та розвитку особистості. Запропонована інтервенція допомагає зменшити деструктивний вплив надмірної орієнтації на схвалення; подальші дослідження мають оцінити її ефективність на ширших вибірках.
Посилання
Луценко О.Л. Закономірності психологічної адаптації людини на сучасному етапі еволюції : дис. … докт. психол. наук : 19.00.01. Харків : Харків. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна, 2018. 546 с.
Павлова О.В. Вплив мотивації схвалення на самопрезентацію. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2011. Т. 13. Вип. 3. С. 286–293.
Павлова О.В. Соціально-психологічні особливості спотворення інформації для здобуття соціального схвалення в юнацькому віці. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Психологічні науки». 2012. Вип. 103(2). С. 150–156.
Allport G.W., Odbert H.S. Trait-names: A psycho-lexical study. Psychological Monographs. 1936. Vol. 47, № 211. P. 1–171.
Crowne D.P., Marlowe D. The approval motive: Studies in evaluative dependence. New York : Wiley, 1964.
Eysenck H.J. The Biological Basis of Personality. Springfield, IL : Charles C. Thomas, 1967.
McCrae R.R., John O.P. An introduction to the five‐factor model and its applications. Journal of Personality. 1992. Vol. 60, № 2. P. 175–215. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x.
Paulhus D.L. Two‐component models of socially desirable responding. Journal of Personality and Social Psychology. 1984. Vol. 46, № 3. P. 598–609. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.3.598.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







