ОСОБЛИВОСТІ ВПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДУ МОДЕЛЮВАННЯ У ВИКЛАДАННЯ БІОЛОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН (ЗАГАЛЬНА БІОЛОГІЯ, ГЕНЕТИКА, ЦИТОЛОГІЯ, ГІСТОЛОГІЯ, ЕМБРІОЛОГІЯ, БІОЛОГІЯ ІНДИВІДУАЛЬНОГО РОЗВИТКУ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.28Ключові слова:
моделювання, біологічна освіта, дидактичні методи, візуалізація, інтерактивні технології, компетентнісний підхідАнотація
Метою статті є дослідження особливостей впровадження методу моделювання у викладання біологічних дисциплін (загальної біології, генетики, цитології, гістології, ембріології, біології індивідуального розвитку), а також окреслення прикладів його практичного застосування та визначення педагогічних умов, які забезпечують ефективність цього методу в освітньому процесі. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети застосовано методи теоретичного аналізу наукової літератури в галузі біологічної освіти, порівняльний аналіз різних видів моделей та їх застосування в освітньому середовищі, узагальнення педагогічного досвіду вчителів і викладачів біологічних дисциплін, а також систематизація прикладів упровадження моделювання в шкільну та вищу біологічну освіту. Окрему увагу приділено аналізу зарубіжних та вітчизняних джерел, які висвітлюють потенціал моделювання як дидактичного інструмента. Наукова новизна. У статті комплексно розглянуто специфіку впровадження моделювання в різних біологічних дисциплінах, запропоновано чіткі приклади моделей, адаптованих до змісту кожного предмета. У роботі вперше систематизовано педагогічні умови, що визначають ефективність застосування моделювання залежно від особливостей предмета та рівня підготовки здобувачів освіти. Обґрунтовано інтеграцію матеріальних і віртуальних моделей як чинник підвищення якості біологічної освіти. Висновки. Метод моделювання є потужним інструментом у викладанні біологічних дисциплін, адже дозволяє візуалізувати складні процеси, полегшити сприйняття абстрактних понять, розвивати критичне та просторове мислення здобувачів освіти. Найбільш ефективним виявляється поєднання матеріальних і цифрових моделей, залучення здобувачів освіти до створення власних моделей та інтеграція моделювання з іншими методами активного навчання. Подальші дослідження варто зосередити на розробленні інтерактивних ресурсів та вивченні впливу моделювання на формування ключових компетентностей у галузі біології.
Посилання
Загвоздкін В.І. Метод моделювання у шкільному курсі біології. Біологія і хімія в школі. 2012. № 5. С. 14–19.
Крамарова Т.В. Використання методів моделювання у навчанні біології. Біологія і хімія в сучасній школі. 2016. № 11. С. 2–7.
Лещенко О.П. Роль моделей у формуванні просторового мислення учнів. Біологія і хімія в школі. 2017. № 4. С. 10–15.
Пєхота О.М. Сучасні дидактичні технології: теорія та практика навчання. Київ : А.С.К., 2011. 256 с.
Столяренко Л.В. Моделювання як засіб розвитку пізнавальної активності учнів. Педагогічний процес: теорія і практика. 2014. № 2. С. 58–62.
Gilbert J. K. Models and modelling in science education: a critical review of research. Studies in Science Education. 2004. Vol. 40. P. 49–97.
Gobert J. D., Buckley B.C. Introduction to model-based teaching and learning in science education. International Journal of Science Education. 2000. Vol. 22(9). P. 891–894.
Hestenes D. Modeling methodology for physics teachers. The Physics Teacher. 1987. Vol. 25(5). P. 305–312.
Justi R., Gilbert J. Science teachers’ knowledge about and attitudes towards the use of models and modelling in learning science. International Journal of Science Education. 2002. Vol. 24(12). P. 1273–1292.
Treagust D. F., Chittleborough G., Mamiala T.L. The role of models and modelling in science education. International Journal of Science Education. 2002. Vol. 24(4). P. 357–368
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







