INFORMATION-COMMUNICATION-DIGITAL LITERACY AS AN INDICATOR OF THE LEADERSHIP OF A PUBLIC SERVANT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2024-1.12

Keywords:

competencies, leader, leadership, public servant, strategic competence, professional competence, strategic competence, information, information-communication-digital literacy, management, electronic document flow

Abstract

The purpose of the article is to study the essence of information-communication-digital literacy as an indicator of leadership, which is a requirement of the manager’s strategic competence. Research methodology. The research methodology is based on a combination of philosophical (systematicity, dialectical contradiction, unity of quality and quantity, dialectical negation, development, causality, etc.) and concrete-thematic (basic provisions of the psychology of computerization; the concept of three waves of civilizational development, etc.) principles with systematic, scientific and verification methods. The scientific novelty is that, using the method of analysis of scientific literature in order to determine the structure of information-communication-digital literacy as an indicator of the leadership of a public servant. Conclusions. Based on the study of scientific literature, it was established that the managerial activity of a public servant in the information and digital society is characterized by information openness; using electronic document management; the presence of a system of citizens’ appeals in electronic format and online discussions; conducting advanced training in online format; monitoring and evaluating the level of interaction with the public. The analysis of the new format of work of managers, which is based on the use of remote technologies and provides an opportunity to take into account personal safety, was carried out. Thus, the essence of leadership is that followers recognize the leader only when he has proven his competence and value to them. A leader derives power from followers, and in order to maintain it, he must provide them with the opportunity to satisfy his needs. In return, followers satisfy the leader’s need for power over them and provide him with the support he needs. Information, communication and digital literacy of a public servant includes a set of skills that allow a manager to effectively search, evaluate, use and process information; interact effectively with other people, including the ability to express one’s thoughts and feelings clearly and comprehensibly, to listen and understand others, and to build harmonious and productive relationships; interact effectively with a computer and any other devices and software, create, develop a digital, online environment for the formation of strategic competence, effective professional activity and improvement of the quality of life.

References

Борисенко О. П. Комунікація як інструмент державного управління: сучасні тенденції / О. П. Борисенко, К. О. Чернокалова. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 2(25). С. 58–62.

Бородкіна І. Л., Бородкін Г. О. Цифрова грамотність як фактор реформування вищої школи. Молодий вчений. 2017. № 8. 48. С. 395–399. URL: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/8/87.pdf (дата звернення 02.05.2019).

Василенко Н. В., Матохнюк О. Д. Структурно-компонентна модель розвитку лідерства в контексті професіоналізації публічної служби. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Екологія. Публічне управління та адміністрування». 2023. № 4. С. 58–64. https://doi.org/10.32782/2786-5681-2023-4.09.

Гаврілова, Л. Г., Топольник Я. В. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. № 61, вип. 5. С. 1–14.

Делія О. Ефективна комунікація в управлінні персоналом. Соціально-економічні проблеми і держава. 2012. Вип. 1 (6). С. 36–40.

Дрешпак В. М. Комунікації в публічному управлінні : навч. посіб./ В. М. Дрешпак. Д. : ДРІДУ НАДУ, 2018. 168 с.

Енциклопедія державного управління [Текст] : у 8 т. / наук.ред. кол.: Ю.В. Ковбасюк (голова) [та ін.]; Національна академія державного управління при Президентові України. К.: НАДУ, 2011. Т. 8: Публічне врядування /наук.ред. кол.: В.С. Загорський (голова), С.О. Телешун (співголова) [та ін.]; Львівський регіональний інститут державного управління Національна академія державного управління при Президентові України. Львів : ЛРІДУНАДУ, 2011. с. 273–278.

Лашкіна М. Нові підходи до комунікації в публічному просторі державного управління [Електронний ресурс] / М. Лашкіна. Режим доступу: http://www.kbuapa.kharkov.ua/e-book/putp/2013-1/doc/1/02.pdf.

Линьов К. Ю. Інформаційне забезпечення державного управління та державної служби : навчальний посібник / К. Ю. Линьов. К., 2016. 42 с.

Максименко Ю. Б., Матохнюк Л. О. Концептуальна модель інформаційної компетентності особистості. Психологія і суспільство. 2020. № 3. С. 82–103.

Матохнюк Л. О. Психологія інформаційної компетентності особистості (ґенеза онтологічного розвитку) : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.01. Одеса, 2019. 527 с.

Разумей Г. Ю. Діджиталізація публічного управління як складник цифрової трансформації України. Г. Ю. Разумей, М. М. Разумей. Публічне управління та митне адміністрування. 2020. № 2(25). С. 139–145.

Тілікіна Н. В. Медіа-, інформаційна і комп’ютерна грамотність як компоненти цифрової грамотності. Наукові записки Львів. ун-ту бізнесу та права. Серія економічна. Серія юридична. 2021. Вип. 29. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.5149025.

Про електронні документи та електронний документообіг : Закон України від від 22.05.2003 № 851-IV URL: https://tax.gov.ua/diyalnist-/zakonodavstvo-pro-diyalnis/zakoni-ukraini/print-53715.html.

Bloshchynskyi I. H., Halus O. M., Pochekalin I. M., Taushan D. V. Use of electronic educational and methodological software packages for improving the preparation of future bachelors of philology. Information technologies and learning tools. 2018. 66(4), 105–121. https://doi.org/10.33407/itlt.v66i4.2327.

Information Literacy Competency Standards for Higher Education. URL: http://hdl.handle.net/11213/7668.

Davis R.A. A cognitive behavio ral model of pathological Internet use. Computers in Human Behavior, 2001. V. 17, 2, 187–195.

Ferrari A. Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Europe Commission Joint Research Center. Institute of Prospective Tdechnologies Studie European Union. 2012. 92 p.

Hamburger Y. A., Ben Artzi E. The relationship between extraversion and neuroticism and the different uses of the Internet.Computers in Human Behaviour. V. 16, 441–449. Hamburher, Y.A., Ben Artszi, E. 2000. Information Literacy Competency Standards for Higher Education URL: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.htm.

Key E.U. Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework – Brussels: European Commission, 2005.

Published

2024-05-02