МОДЕЛЮВАННЯ ОСВІТНЬОЇ СФЕРИ У ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ ЯК ШЛЯХ ДО ЇЇ РОЗВИТКУ Й УДОСКОНАЛЕННЯ

Автор(и)

  • Олена ЖАРОВСЬКА Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0002-4154-1458

DOI:

https://doi.org/10.32782/2786-5681-2025-1.11

Ключові слова:

моделювання, алгоритмізація процесів моделювання, технології системного аналізу, державне управління, освітня сфера

Анотація

У статті автор звертає увагу на процес моделювання освітньої сфери методами державного управління з метою її подальшого розвитку та удосконалення. Автор акцентує увагу на прогнозуванні подальшого розвитку системи вищої освіти, прийнятті управлінських рішень з метою реалізації реформ та розвитку сфери освіти. За рахунок моделювання держава має здатність втілювати намічені ініціативи та прагнення у розвитку, удосконаленні та модернізації середовищ і просторів шляхом схематичного чи алгебраїчного відображення об’єктів та інших форм. Моделювання являє собою цілеспрямований напрям управління держави, що має безпосереднє призначення стосовно конкретних об’єктів та їх вмісту. У загальному вигляді під моделюванням на державному рівні вважається структурна побудова середовища, у якій розташовані органи влади та місцевого самоврядування, що стосується не лише виконання функцій та ведення регуляторних дій, але і реалізації широкомасштабних намірів пріоритетного і стратегічного характеру. Метою статті визначено аналіз шляхів моделювання сфери освіти у державному управлінні з подальшим удосконаленням її розвитку. Важливо розглянути моделювання освітньої сфери як того заходу, що повинен відбуватися на державному і регіональному рівні для розвитку, досконалого здійснення регуляторних процедур, трансформацій. Методологію дослідження становлять методи, на які опирається автор, зокрема, аналіз, синтез та узагальнення. Автор зауважує, що окрім методів моделювання можна використовувати: тестування; спостереження за реалізацією освітнього процесу та освітньої діяльності у закладах освіти; вивчення документації, обробку статистичних даних щодо стану державного управління та його розвитку у сфері освіти через безпосереднє одержання інформації від учасників або опосередковане одержання інформації тощо. Наукова новизна роботи полягає в тому, що автор під моделюванням освітньої сфери у державному управлінні розуміє її структурне відображення з метою впровадження у практичній діяльності: передбачається застосування системного підходу. Висновки. Таким чином, моделювання дозволяє подолати невизначеність у державному управлінні, звісно, що моделювання відображається різними формами – схематичним зображенням конкретних об’єктів, відображенням процесів і явищ математичними формулами, вибудованою алгоритмізацією дій, висвітленням чинників під час їх перетікання. Під моделюванням освітньої сфери розуміють напрямки і заходи, спрямовані на перебудування і розвиток навчальних закладів як підвідомчих державі установ.

Посилання

Акімова О., Галузяк В. [та ін.] Теоретико-методичні засади формування загально-педагогічної компетентності сучасного вчителя в контексті становлення європейського простору вищої освіти : монографія. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. 388 с. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/29819/61271%20(1). pdf?sequence=3

Бублик С. Г. Модель державного управління науково-технологічною діяльністю в контексті теорії потрійної спіралі. Інвестиції : практика та досвід. 2011. № 22. С. 126–130. URL: http://www.investplan.com.ua/ pdf/22_2011/34.pdf

Гуковська Т. Г. Основні методологічні підходи до моделювання процесу формування емоційно-почуттєвої сфери студентів гуманітарних спеціальностей. Духовність особистості : методологія теорія і практика : збірник наукових праць / Гол. Редактор : Г. П. Шевченко. Вип. 2 (25). Луганськ : Вид-во Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля, 2008. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/domtp/2008_2/gukovska.pdf.

Ковалюк Т. В., Пасічник В. В., Кунанець Н. Н. Моделювання розвитку вищої освіти на базі компетентісного підходу та особистісно орієнтованих освітніх траєкторій. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017, Том 61, № 5. С. 245–260.

Лодатко Є. О. Моделювання освітніх систем в контексті ціннісної орієнтації соціокультурного простору. Вісник Черкаського університету. Серія : Педагогічні науки. Вип. 112. Черкаси, 2007. С. 32–40.

Мартинець Л. А. Сучасні моделі освіти : навч.-метод. посібник. 2-е вид., доповн. та переробл. Вінниця : ДонНУ, 2015. 102 с. URL: https://r.donnu.edu.ua/bitstream/123456789/33/1/Сучасні моделі освіти_2016.pdf

Мельник А. Ф., Оболенський О. Ю., Васіна А. Ю. Державне управління : підручник. За редакцією А. Ф. Мельник. Київ : Знання, 2009. 582 с.

Моделювання педагогічного процесу та психологічного супроводу підготовки фахівців ризиконебезпечних та інших професій : монографія. За ред. М. С. Коваля, А. В. Литвина. Львів : ЛДУБЖД, 2023. 396 с. URL: https://sci.ldubgd.edu.ua/bitstream/123456789/12362/1/Розд_Мон_Модел_2023_Литвин_А_Руденко_Л.pdf

Моделювання професійної підготовки фахівців в умовах євроінтеграційних процесів. Монографія. За редакцією С. С. Вітвицької, д.п.н., професора. Житомир : Вид. О. О. Євенок, 2019. 304 с. URL: http://eztuir.ztu.edu.ua/ jspui/bitstream/123456789/7940/1/Моделювання.pdf

Опачко М. В. Моделювання професійної підготовки та діяльності. Навчально-методичний посібник. Ужгород : УжНУ, 2016. 86 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/21500/1/Model_2016_PVS_%D0%A0os. pdf

Салига Н. М. Моделювання освітньої та професійної підготовки фахівця : навчально-методичний посібник до курсу. Івано Франківськ, 2023. 121 с. URL: https://kpibs.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/126/2024/01/ modeliuvannia-salyha-n.pdf

Ткач Л. Педагогічне моделювання практичної підготовки майбутніх техніків-технологів зі спеціальності «Виробництво хліба, кондитерських, макаронних виробів і харчових концентратів». Український педагогічний журнал. 2019. № 2. С. 106–118. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2019-2-106-118

Федорчак В. В. Моделювання розвитку систем державного управління ризиками виникнення надзвичайних ситуацій. Інвестиції : практика та досвід. 2018. № 9. С. 113–115. URL: http://www.investplan.com.ua/ pdf/9_2018/23.pdf

Шульга Н. Д. Основні підходи до моделювання освітньої політики : вітчизняний і зарубіжний досвід. Інвестиції : практика та досвід. 2015. № 22. С. 148–152. URL: http://www.investplan.com.ua/pdf/22_2015/30.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-13