ORTHOBIOTIC APPROACH IN THE FORMATION OF SOCIALLY SIGNIFICANT COMPETENCES OF FUTURE MILITARY PERSONNEL OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.04Keywords:
professional training, military serviceman, National Guard of Ukraine, social, cultural, professional competence, orthobiotic approach, personalityAbstract
The purpose of the publication is to study the potential of using the orthobiotic approach in the formation of socially significant competencies of future military personnel of the National Guard of Ukraine. The research methodology is based on a combination of praxeological, systemic activity and axiological approaches, it assumes reliance on optimism as a key feature of the orthobiotic approach. The scientific novelty lies in the fact that, using the method of analysis of scientific literature and local documents, the organizational and content regulations of the professional education of future military personnel at the National Academy of the National Guard of Ukraine were defined. It is noted that socially significant competencies can be grouped into proper social, professional, and personal competencies. The orthobiotic approach involves the use of cognitive methods of synthesis of knowledge of physical culture, biology, health care technologies in the content of educational components of educational programs. This approach also involves eliminating the influence of negative factors, maintaining factors favorable to health: the culture of mental work, informational hygiene, a rational regime of nutrition, sleep and rest; organization of an individually appropriate mode of motor activity. Conclusions. The formation of socially significant competences of future military personnel in the process of professional education at the National Academy of the National Guard of Ukraine takes place through the organization of the educational environment and communication with the personnel. Orthobiotic approach determines the value of personalization technologies of professional education, purposeful psychological support of all aspects of communication with personnel. The article states that in the National Academy of the National Guard of Ukraine, the content of educational components involves the use of technologies for the development of analytical, critical, divergent thinking, orienting future servicemen of the National Guard of Ukraine to the values of a healthy lifestyle, life optimism, informational and emotional hygiene. Particularly valuable, in our opinion, is the practice of using available channels of information about the positive life experience of servicemen of the National Guard of Ukraine in educational spaces, increasing the adaptation capabilities of the body through the inclusion of the internal reserves of each personality of the future serviceman, forming the experience of relying on mentally conditioned resources from the outside. Of a priori importance in the context of the orthobiotic approach is the personalization of the educational experience for the formation of the competence of a full-fledged cultural life, the use of a broad interpretation of hygiene to ensure order in life, the mastery of actual practices of maintaining life optimism for the development of a sense of a full life, maintaining psychological well-being.
References
Бєлякова С. М., Бочаріна Н. А., Стеценко А. І. Емпіричне дослідження особливостей ціннісних орієнтацій дорослих. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія, 2022. № 1, с. 77–82. URL: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.1.15
Богучарова О. І. Психологія ставлення до здоров’я: парадигми, моделі, чинники розвитку : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.01. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2013. 40 с.
Боровик Л., Боровик О., Басараба І. Порівняльний аналіз профілів керівників структурних підрозділів органів сектору безпеки та оборони України. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. №3. URL: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-3.01. URL: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/58
Ворожбіт-Горбатюк В., Абсалямова Л. Теорія ортобіозу про психологічні особливості смисложиттєвих орієнтацій студентської молоді. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія Психологія. Випуск 2. 2022. С. 56–59. URL: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.11
Ворожбіт-Горбатюк В. В., Борисенко Н. О. Високий моральний дух курсантів (слухачів, студентів) військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти – ресурс сили в епоху інформаційних війн. Війни інформаційної епохи: міждисциплінарний дискурс : монографія / за ред. В. А. Кротюка. Харків : ФОП Федорко М. Ю., 2021. С. 333–350.
Горбатюк А. А. Компетентності культури демократії в структурі вимог до військовослужбовця Національної гвардії України. Третій рівень освіти в Україні: становлення та тенденції : матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 17–19 листопада 2023 р., с. Світязь Шацького району Волинської області. Львів – Торунь : Liha-Pres, 2023. С. 17–19. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-331-9-3. URL : http://catalog.liha-pres.eu/index.php/liha-pres/catalog/book/232
Данильченко О. А. Теоретичне обґрунтування технології формування компетентностей майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 36. С. 147–151. URL : URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/innped_2021_36_32
Єманов В. В., Бєлай С. В. Трансформація освітнього процесу Національної академії Національної гвардії України в умовах відсічі збройної агресії проти України. Закарпатські правові читання. Право як інструмент стійкості та розвитку в умовах сучасних цивілізаційних викликів. Частина 2. 2023. URL: https://doi.org/10.36059/978-966-397-298-5-155
Національна академія Національної гвардії України. 2023. URL: https://nangu.edu.ua/about/mizhnarodnadiyalnist 10. Appleby D.C. The soft skills college students need to succeed now and in the future. Transferable skills for success in college and the workplace. American Psychological Association. 2017. URL: https://www.apa.org/ed/precollege/psn/2017/09/soft-skills
Robles M.M. Executive perceptions of the top 10 soft skills needed in today’s workplace. Business Communication Quarterly, 2022. Vol. 75(4) P. 453–465. URL: https://homepages.se.edu/cvonbergen/files/2013/01/Executive-Perceptionsof- the-Top-10-Soft-Skills-Needed-in-Todays-Workplace.pdf
Rodina N.V. Prospects of Positive Psychology and Psychology of human ortobiozis in rehabilitation of antiterrorist operation participants] Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. Issue: 2 (14) co-publ.: Publishing office: Accent graphics communications. Hamilton, ON, 2016. P. 55–61.
Ryff C., Keyes C. The Structure of Psychological Well-Being Revisited. Journal of Personality and Social Psychology 1995, Vol. 69, No. 4, University ofWisconsin-Madison. P. 719–727.
Tuning Educational Structures in Europe. Line 1. Learning Outcoraes. Corapetences. Methodology. 2001–2003. Phase 1. URL : www.relintdeusto.es/TuningProject/index.hta