«МОВЛЕННЄВА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ВИХОВАТЕЛЯ» В ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНИКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.04Ключові слова:
мовленнєва компетентність вихователя, мовленнєва компетентність дошкільника, дослідницька діяльність, сенсорно-пізнавальний розвиток, довкілляАнотація
Мета статті полягає в усебічному теоретичному аналізі феномена мовленнєвої компетентності вихователя закладу дошкільної освіти, його ролі у формуванні дослідницької діяльності дошкільників, а також у виявленні основних причин недостатньої сформованості цієї компетентності в педагогів. Особливий акцент зроблено на важливості збагачення словникового запасу вихователя спеціалізованою лексикою, необхідною для ефективної організації та супроводу експериментальної й пошукової діяльності дітей, що є невід’ємною частиною освітнього напряму «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» та «Дитина в природному довкіллі» Базового компонента дошкільної освіти. Автори прагнули акцентувати увагу на проблемі, сформулювати її дефініцію й надати практичні рекомендації. Методологія дослідження ґрунтується на системному підході до вивчення професійних компетентностей педагога й аналізі нормативно-правових документів, зокрема Професійного стандарту «Вихователь дошкільного закладу» та Законів України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» й «Про освіту». Проведено ґрунтовний теоретичний аналіз наукових праць вітчизняних дослідників, що розглядають поняття мовленнєвої компетентності педагога з різних кутів зору. Це дало змогу сформулювати власне уточнене визначення мовленнєвої компетентності вихователя, що максимально відповідає реаліям освітнього процесу в ЗДО. Досвід практичної роботи та спостереження за діяльністю вихователів під час організації дослідницької діяльності стали емпіричною базою для виявлення проблемних аспектів. Наукова новизна дослідження полягає в комплексному підході до аналізу мовленнєвої компетентності вихователя саме в контексті підготовки й проведення дослідницької діяльності дошкільників, що є менш вивченим аспектом порівняно із загальною мовленнєвою компетентністю. Уперше чітко артикульовано взаємозв’язок між рівнем володіння педагогом фаховою термінологією, яка рідко використовується в побутовому спілкуванні, й ефективністю формування дослідницької компетентності в дітей. Виявлено та систематизовано три ключові причини недостатньої сформованості цієї компетентності: вплив двомовного середовища на повсякденне мовлення, недостатня увага до дослідницької діяльності в освітньому процесі ЗДО, а також низький рівень саморефлексії й усвідомлення вихователями важливості власного мовленнєвого досвіду.Висновки дослідження підтверджують, що мовленнєва компетентність вихователя є не просто вимогою професійного стандарту, а життєво важливою умовою для успішної соціалізації дошкільника та його якісної підготовки до школи. Вона є містком до формування ключових, зокрема мовленнєвої й комунікативної, компетентностей у дітей. Виявлені причини недостатньої сформованості цієї компетентності вказують на необхідність цілеспрямованої роботи з педагогами, яка має включати не лише підвищення їхнього мовного рівня, а й психологічну підтримку в подоланні мовних бар’єрів і розвиток здатності до навчання впродовж життя.Результати статті є основою для подальшого розроблення методичних рекомендацій і практичних програм, спрямованих на підвищення мовленнєвої компетентності вихователів ЗДО.
Посилання
Богуш А.М. Мовленєєвий компонент дошкільної освіти. Харків : Ранок, 2013. 192 с.
Брітікова К.В. Мовленнєва компетентність педагога. Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2015–2016 рр. (15–18 травня 2017 р.). Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2017. Том 2. С. 3–4.
Залізняк А. Мовленнєва компетентність як складова процесу професійної підготовки майбутнього вихователя. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. Вип. 8 (2). С. 164–170.
Казанцева Л. Професійно-мовленнєва компетентність як здатність майбутніх вихователів до мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. № 2. С. 152–160.
Крутій К.Л., Стеценко І.Б. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеграції та методичні поради. Зима-білосніжка. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2017. 124 с.
Курінна А., Сиваш С. Формування мовленнєвої компетентності як складової професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Система наступності у розвитку професійної мобільності майбутніх педагогів : збірник тез доповідей Всеукр. науково-практ. інтернет-конф. (м. Біла Церква, 27 квітня 2023 р.). Біла Церква : Комунальний заклад Київської обласної ради «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж», 2023. С. 64–66.
Лохвицька Л., Гренвальд М. Соціальні чинники впливу на формування професійної мовленнєвої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Psycholinguistics in a Modern World. 2021. № 16. С. 194–199. URL: https://doi.org/10.31470/2706-7904-2021-16-194-199.
Про забезпечення функціонування української мови як державної : Закон України від 25.04.2019 № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text.
Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) (нова редакція) : Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.
Про затвердження державного стандарту початкової освіти : Постанова КМУ від 21 лютого 2018 року № 85. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.
Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів : Наказ МОН України від 1 червня 2013 року № 665. URL: http://osvita.ua/legislation/other/37302/.
Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti.
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
Степанова О. Мовленнєва компетенція в контексті освітньої парадигми майбутнього вихователя. Theoretical and didactic philology. 2018. 28. С. 140–148. URL: https://tdp-journal.com/index.php/journal/article/view/112.
Формування мовної особистості на різних вікових етапах : монографія / А.М. Богуш, О.С. Трифонова, О.І. Кисельова та ін. Одеса : ПНЦ АПН України, 2008.
Харькова Є.Д. Професійна компетентність вихователя закладу дошкільної освіти в контексті вимог сьогодення. Теорія та методика дошкільної і початкової освіти : монографія. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2023. С. 486–510.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







