“SPEECH COMPETENCE OF AN EDUCATOR” DURING PREPARATION FOR PRESCHOOLERS’ RESEARCH ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.04

Keywords:

speech competence of the educator, speech competence of the preschooler, research activity, sensory-cognitive development, environment

Abstract

The purpose of this article is a comprehensive theoretical analysis of the phenomenon of an educator’s speech competence, its role in fostering preschoolers’ research activities, and identifying the main reasons for the insufficient development of this competence among educators. Special emphasis is placed on the importance of enriching the educator’s vocabulary with specialized terminology necessary for effectively organizing and supporting children’s experimental and exploratory activities, which is an integral part of the educational areas “Child in Sensory-Cognitive Space” and “Child in Natural Environment” of the Basic Component of Preschool Education. The authors aimed to highlight the problem, define it, and provide practical recommendations. The methodology of the study is based on a systematic approach to examining the professional competencies of educators and an analysis of regulatory documents, including the Professional Standard “Preschool Educator” and the Laws of Ukraine “On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as a State Language” and “On Education”. A thorough theoretical analysis of scientific works by Ukrainian researchers, who examine the concept of an educator’s speech competence from various angles was conducted. This allowed for the formulation of an original, refined definition of an educator’s speech competence that maximally reflects the realities of the educational process in preschool institutions. Practical experience and observations of educators’ activities during the organization of research activities served as the empirical basis for identifying problematic aspects.The scientific novelty of the research lies in its comprehensive approach to analyzing an educator’s speech competence specifically in the context of preparing for and conducting preschoolers’ research activities, which is a less explored aspect compared to general speech competence. For the first time, a clear interrelationship between the educator’s proficiency in specialized terminology, rarely used in everyday communication, and the effectiveness of developing children’s research competence is articulated. Three key reasons for the insufficient development of this competence have been identified and systematized: the influence of a bilingual environment on daily speech, insufficient attention to research activities themselves within the preschool educational process, and a low level of self-reflection and awareness among educators regarding the importance of their own speech experience. The conclusions of the study confirm that an educator’s speech competence is not merely a requirement of professional standards but a vitally important condition for successful socialization and quality preparation of preschoolers for school. It serves as a bridge to forming key competencies in children, particularly speech and communication skills. The identified reasons for the insufficient development of this competence indicate the need for targeted work with educators, which should include not only improving their language proficiency but also psychological support in overcoming language barriers and fostering the ability for lifelong learning.The article’s findings provide a foundation for further development of methodological recommendations and practical programs aimed at enhancing the speech competence of preschool educators.

References

Богуш А.М. Мовленєєвий компонент дошкільної освіти. Харків : Ранок, 2013. 192 с.

Брітікова К.В. Мовленнєва компетентність педагога. Матеріали наукової конференції професорсько-викладацького складу, наукових працівників і здобувачів наукового ступеня за підсумками науково-дослідної роботи за період 2015–2016 рр. (15–18 травня 2017 р.). Вінниця : Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2017. Том 2. С. 3–4.

Залізняк А. Мовленнєва компетентність як складова процесу професійної підготовки майбутнього вихователя. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. Вип. 8 (2). С. 164–170.

Казанцева Л. Професійно-мовленнєва компетентність як здатність майбутніх вихователів до мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2015. № 2. С. 152–160.

Крутій К.Л., Стеценко І.Б. Природничо-наукова освіта дошкільників: блоково-тематичне планування на засадах інтеграції та методичні поради. Зима-білосніжка. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2017. 124 с.

Курінна А., Сиваш С. Формування мовленнєвої компетентності як складової професійної підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Система наступності у розвитку професійної мобільності майбутніх педагогів : збірник тез доповідей Всеукр. науково-практ. інтернет-конф. (м. Біла Церква, 27 квітня 2023 р.). Біла Церква : Комунальний заклад Київської обласної ради «Білоцерківський гуманітарно-педагогічний фаховий коледж», 2023. С. 64–66.

Лохвицька Л., Гренвальд М. Соціальні чинники впливу на формування професійної мовленнєвої компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Psycholinguistics in a Modern World. 2021. № 16. С. 194–199. URL: https://doi.org/10.31470/2706-7904-2021-16-194-199.

Про забезпечення функціонування української мови як державної : Закон України від 25.04.2019 № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text.

Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) (нова редакція) : Наказ МОН України від 12.01.2021 № 33. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.

Про затвердження державного стандарту початкової освіти : Постанова КМУ від 21 лютого 2018 року № 85. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Про затвердження кваліфікаційних характеристик професій (посад) педагогічних та науково-педагогічних працівників навчальних закладів : Наказ МОН України від 1 червня 2013 року № 665. URL: http://osvita.ua/legislation/other/37302/.

Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» : Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-profesijnogo-standartu-vihovatel-zakladu-doshkilnoyi-osviti.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.

Степанова О. Мовленнєва компетенція в контексті освітньої парадигми майбутнього вихователя. Theoretical and didactic philology. 2018. 28. С. 140–148. URL: https://tdp-journal.com/index.php/journal/article/view/112.

Формування мовної особистості на різних вікових етапах : монографія / А.М. Богуш, О.С. Трифонова, О.І. Кисельова та ін. Одеса : ПНЦ АПН України, 2008.

Харькова Є.Д. Професійна компетентність вихователя закладу дошкільної освіти в контексті вимог сьогодення. Теорія та методика дошкільної і початкової освіти : монографія. Суми : СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2023. С. 486–510.

Published

2025-10-27