ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ПІДЛІТКІВ ІЗ ГЕНЕРАЛІЗОВАНИМ ТРИВОЖНИМ РОЗЛАДОМ

Автор(и)

  • Вікторія КОВАЛЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-7792-4653
  • Наталія СІНОПАЛЬНІКОВА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0002-5939-3916

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.16

Ключові слова:

генералізований тривожний розлад, симптоми, психологічна підтримка, підлітки, міждисциплінарний підхід, МКХ-11

Анотація

Мета. Стаття спрямована на теоретичне обґрунтування й узагальнення підходів до психологічної підтримки підлітків із генералізованим тривожним розладом в умовах сучасної соціокультурної та воєнної реальності, а також висвітлення сучасних методів психологічної допомоги. Здійснено спробу інтегрувати міждисциплінарні знання з нейропсихології, когнітивно-поведінкової терапії, тілесно-орієнтованої психотерапії та психосоціальної підтримки. Методологія. У дослідженні використано комплексний теоретико- аналітичний підхід, що включає критичний аналіз наукових джерел, міждисциплінарний синтез, класифікацію психотерапевтичних методів та узагальнення клініко-психологічних спостережень. Акцент зроблено на таких техніках, як експозиційна терапія, фіксація на тілесному стані, оцінювання страху, контробумовлення, рецепрокне гальмування, парадоксальна інтенція, дихальні й релаксаційні вправи. Наукова новизна. Уперше запропоновано інтегрований підхід до психологічної підтримки підлітків із ГТР, що поєднує індивідуальну психотерапію, психоедукацію родини, тілесно-орієнтовані техніки (включно з танцювальною терапією) і когнітивно- поведінкові інтервенції, адаптовані до умов воєнного часу. Висвітлено роль батьківського середовища як чинника стабілізації емоційного стану підлітка. Висновки. Ефективна психологічна підтримка підлітків із ГТР потребує комплексного й міждисциплінарного підходу, який ураховує нейрофізіологічні, когнітивні, емоційні та поведінкові чинники тривожності. Застосування адаптивних інтервенцій, включаючи психоосвіту для родини, методи соматичної регуляції (дихальні й рухові техніки), когнітивну перебудову мислення та нормалізацію сну, сприяє зменшенню симптомів тривоги, підвищенню стресостійкості й загальної якості життя підлітків у складних життєвих обставинах.

Посилання

Кихтюк О., Федотова Т. Психологічна підтримка особистості: методи та особливості роботи клінічного психолога. Psychological Prospects Journal. 2021. Вип. 38. С. 63–75.

Токарчук А., Коваль І. Підвищений рівень тривожності у дітей і підлітків свідків воєнного конфлікту: порівняльний аналіз, прогноз. Психосоматична медицина та загальна практика. 2024. Вип. 9(3). С. 28–31.

Скляренко О.М. Теоретичні аспекти тривожних розладів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 12 «Психологічні науки». 2016. Вип. 4. С. 69–75.

Хаустова О.О. Тривожно-депресивні розлади в умовах дистресу війни в Україні. Психіатрія: погляд на проблему. 2022. Вип. 4. С. 22–24.

Albano A.M., Hoffman L. Treatment of social anxiety disorder. Kendall Р.С. (Ed.). Cognitive therapy with children and adolescents: A casebook for clinical practice. 2018. Р. 15–49.

ICD-11 for Mortality and Morbidity Statistics. URL: https://icd.who.int/browse/2025-01/mms/ en#1712535455 (дата звернення: 31.07.2025).

Kendall C. Philip, Compton, N. Scott, Walkup, T. John, & Piacentini J. Clinical characteristics of anxiety disordered youth. Journal of Anxiety Disorders. 2010. Vol. 24, Issue 3. Р. 360–365.

Lytvyn I., Pakushyna L., Savytska O., Kovalenko V., Vyshnyk O. (2025). Pedagogical support for primary school pupils with severe speech difficulties within the framework of development and correction. Health Leadership and Quality of Life. 2025. Jul. 18 [cited 2025 Jul. 31]. P. 704. URL: https://hl.ageditor.ar/index.php/hl/article/view/704.

Mental health of adolescents. URL: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health (дата звернення: 31.07.2025).

Rebello T., Keeley J., Kogan C. Anxiety and Fear-Related Disorders in the ICD-11: Results from a Global Case- controlled Field Study. Archives of Medical Research. 2019. Vol. 50, Issue 8. P. 490–501.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27