ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ВИКЛИКИ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ В СУЧАСНИХ РЕАЛІЯХ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Олена МАЛЯР Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0001-5924-4120
  • Людмила ДЗИГАЛЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0001-9844-7932
  • Наталія ЛОГУТІНА Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0003-1029-5247

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.22

Ключові слова:

діти з особливими освітніми потребами, педагоги, інклюзивне навчання, психологічні та педагогічні виклики, освіта

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні основних психолого-педагогічних викликів, що виникають у процесі впровадження інклюзивного навчання в сучасних умовах України та визначенні їх впливу на якість освітнього процесу, окресленні шляхів подолання труднощів з огляду на запити дітей з особливими освітніми потребами, педагогів і батьків. Методологія дослідження спирається на інтеграцію системного, компетентнісного та особистісно орієнтованого підходів, що забезпечують цілісне осмислення інклюзивного навчання як багатогранного освітнього феномену. Використано комплекс теоретичних методів (аналіз і синтез наукової літератури, порівняння та узагальнення вітчизняного й зарубіжного досвіду), які дали змогу визначити ключові тенденції, суперечності та перспективи розвитку інклюзивної освіти. Залучення статистичних даних дозволило виявити динаміку становлення інклюзивного освітнього середовища в умовах сучасних соціально- політичних реалій України. Наукова новизна полягає в уточненні змісту психолого-педагогічних викликів інклюзивного навчання в умовах воєнного стану та суспільних трансформацій в Україні, а також у систематизації вітчизняного й зарубіжного досвіду крізь призму комплексного підходу до забезпечення підтримки здобувачів освіти з особливими освітніми потребами. Висновки. Подолання психолого-педагогічних викликів інклюзивного навчання в сучасних реаліях потребує модернізації освітнього простору, впровадження інноваційних підходів і створення ефективної системи психологічного супроводу. Розв’язання цих проблем можливе лише за умови міждисциплінарної співпраці та консолідованої підтримки держави, громад і науково-педагогічної спільноти.

Посилання

Developing schools without barriers/ Insights on India. URL: https://www.insightsonindia.com/2023/01/25/developing-schools-without-barriers/

Eight priciples of inclusive education. ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/figure/Eight-principles-of-inclusive-education_fig1_366457224

Moоno A. Empowering education: Inclusive learning / AIU Blog. URL: https://www.aiu.edu/blog/empowering-education-aubrey-moono-inclusive-learning/

Osuji Gregory Ekene, Everlyn Oluoch –Suleh. Implementation of Inclusive Education for Learners with Disabilities in Primary Schools in Nairobi Country, Kenya. Journal of Education and Practice, 2017. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Implementation-of-Inclusive-Education-for-Learners-Ekene-Suleh/67bebd4be46a1d2b4892a59d0afc3438791e7570

Pedagogical perspective and concerns of inclusive education / Prep With Harshita. URL: https://prepwithharshita.com/pedagogical-perspective-and-concerns-of-inclusive-education/

Role of teacher in inclusive education / 21K School. URL: https://www.21kschool.com/af/blog/role-of-teacher-in-inclusive-education/

Simple overview of inclusion. URL: https://www.tes.com/teaching-resource/simple-overview-of-inclusion-6341455

Білюк О.Г., Призванська Р.А., Омельянович І.М. Педагогічні стратегії інтеграції інклюзивної освіти в Україні у контексті європейських стандартів. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. Вип. 17. С. 2–26. https://doi.org/10.5281/zenodo.15211079.

Єфременко А.Г., Луканська Г.А., Багно Я.В. Особливості впровадження інклюзивної освіти в Україні: виклики, стратегії та перспективи розвитку. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка та психологія. 2024. Вип. 6. С. 3–8. https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-6-03-02.

Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.06.2025).

Інклюзивне навчання. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivnenavchannya (дата звернення: 09.06.2025).

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзія: покроково для педагогів : навч.-метод. посіб. Київ : Інклюзивна освіта, 2023. 232 с.

Лавріненко Л.І. Інклюзивна освіта в умовах викликів нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2022. Т. 174. № 18. C. 165–171. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/40/57 (дата звернення: 05.06.2025).

Новікова Т.В. Реалії сучасного інклюзивного навчання в українських закладах освіти. Інклюзивна освіта та навчання в сучасних умовах трансформацій: психолого-педагогічні основи інклюзивної освіти: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (23 січня – 5 березня 2023 р.). Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. 180 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27