PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL CHALLENGES OF INCLUSIVE EDUCATION IN THE MODERN REALITIES OF UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.22Keywords:
children with special educational needs, teachers, inclusive education, psychological and pedagogical challenges, education, modernization of the educational spaceAbstract
The purpose of the article is to study the main psychological and pedagogical challenges that arise in the process of implementing inclusive education in modern conditions of Ukraine and to determine their impact on the quality of the educational process, outline ways to overcome difficulties taking into account the needs of children with special educational needs, teachers and parents. The research methodology is based on the integration of systemic, competency-based and personally oriented approaches that provide a holistic understanding of inclusive education as a multifaceted educational phenomenon. A set of theoretical methods (analysis and synthesis of scientific literature, comparison and generalization of domestic and foreign experience) was used, which made it possible to identify key trends, contradictions and prospects for the development of inclusive education. The use of statistical data allowed us to identify the dynamics of the formation of an inclusive educational environment in the conditions of modern socio- political realities of Ukraine. The scientific novelty lies in clarifying the content of the psychological and pedagogical challenges of inclusive education in the conditions of martial law and social transformations in Ukraine, as well as in the systematization of Ukrainian and foreign experience through the prism of an integrated approach to providing support for pupils (students) with special educational needs. Conclusions. Overcoming the psychological and pedagogical challenges of inclusive education in modern realities requires the modernization of the educational space, the introduction of innovative approaches and the creation of an effective system of psychological support. Solving these problems is possible only with interdisciplinary cooperation and consolidated support of the state, communities and the scientific and pedagogical community.
References
Developing schools without barriers/ Insights on India. URL: https://www.insightsonindia.com/2023/01/25/developing-schools-without-barriers/
Eight priciples of inclusive education. ResearchGate. URL: https://www.researchgate.net/figure/Eight-principles-of-inclusive-education_fig1_366457224
Moоno A. Empowering education: Inclusive learning / AIU Blog. URL: https://www.aiu.edu/blog/empowering-education-aubrey-moono-inclusive-learning/
Osuji Gregory Ekene, Everlyn Oluoch –Suleh. Implementation of Inclusive Education for Learners with Disabilities in Primary Schools in Nairobi Country, Kenya. Journal of Education and Practice, 2017. URL: https://www.semanticscholar.org/paper/Implementation-of-Inclusive-Education-for-Learners-Ekene-Suleh/67bebd4be46a1d2b4892a59d0afc3438791e7570
Pedagogical perspective and concerns of inclusive education / Prep With Harshita. URL: https://prepwithharshita.com/pedagogical-perspective-and-concerns-of-inclusive-education/
Role of teacher in inclusive education / 21K School. URL: https://www.21kschool.com/af/blog/role-of-teacher-in-inclusive-education/
Simple overview of inclusion. URL: https://www.tes.com/teaching-resource/simple-overview-of-inclusion-6341455
Білюк О.Г., Призванська Р.А., Омельянович І.М. Педагогічні стратегії інтеграції інклюзивної освіти в Україні у контексті європейських стандартів. Педагогічна академія: наукові записки. 2025. Вип. 17. С. 2–26. https://doi.org/10.5281/zenodo.15211079.
Єфременко А.Г., Луканська Г.А., Багно Я.В. Особливості впровадження інклюзивної освіти в Україні: виклики, стратегії та перспективи розвитку. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: педагогіка та психологія. 2024. Вип. 6. С. 3–8. https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024-6-03-02.
Закон України «Про освіту». Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.06.2025).
Інклюзивне навчання. URL: https://mon.gov.ua/ua/tag/inklyuzivnenavchannya (дата звернення: 09.06.2025).
Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзія: покроково для педагогів : навч.-метод. посіб. Київ : Інклюзивна освіта, 2023. 232 с.
Лавріненко Л.І. Інклюзивна освіта в умовах викликів нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2022. Т. 174. № 18. C. 165–171. URL: https://visnyk.chnpu.edu.ua/index.php/visnyk/article/view/40/57 (дата звернення: 05.06.2025).
Новікова Т.В. Реалії сучасного інклюзивного навчання в українських закладах освіти. Інклюзивна освіта та навчання в сучасних умовах трансформацій: психолого-педагогічні основи інклюзивної освіти: матеріали всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації (23 січня – 5 березня 2023 р.). Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2023. 180 с.








