МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ЧАТ-БОТІВ У КЕРУВАННІ ДОСЛІДНИЦЬКОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ СТУДЕНТІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.23Ключові слова:
чат-бот, цифровізація, віртуальний асистент, віртуальна комунікація, штучний інтелект, освітній простірАнотація
Метою статті є дослідження практичної доцільності використання чат-ботів для надання загальних і конкретних рекомендацій щодо виконання кваліфікаційних робіт. У статті розкривається алгоритм дій щодо створення чат-бота Master24 для допомоги студентам філологічних спеціальностей. При аналізі чат-ботів використано загальнофілософську методологію – аналіз, синтез, узагальнення, логічний аналіз.Установлено методологічні принципи розроблення навчальних чат-ботів: емпіричне обґрунтування й оцінювання ефективності, персоналізація взаємодії з користувачами, доступність і масштабованість, інтерактивність.Наукова новизна полягає у сфері застосування чат-ботів. На відміну від більшості віртуальних асистентів, створених для галузей інформатики, менеджменту, медицини, автор демонструє нескладний для сучасного викладача гуманітарних дисциплін шлях створення чат-бота для керування дослідницькою роботою (роз’яснення структури роботи, послідовності етапів роботи, оформлення змісту й використаних джерел).Кнопкова система дає змогу упроводжувати студента на різних етапах написання роботи з посиланнями на рекомендації та приклади виконаних робіт. Цінним є самостійний вибір студентом потрібної інформації, виходячи з етапу виконання ним магістерської роботи. Іншими перевагами автор відзначає довготривалість роботи чат-бота (24/7), забезпечення достовірності й об’єктивності інформації, персоналізацію та простоту використання. Висновки. У статті демонструється алгоритм створення й конкретне застосування чат-бота в роботі викладача. Апробація чат-бота Master24, створеного на сайті SendPulse й активованого на каналі Телеграм, відбувалася протягом навчального року в Полтавському педагогічному університеті за участі студентів-магістрів першого року навчання, виявила позитивні результати.
Посилання
Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді : науково-аналітична доповідь / В.Г. Кремень, В.І. Луговий, П.Ю. Саух, І.І. Драч, О.М. Слюсаренко, Ю.А. Скиба, О.В. Жабенко, С.А. Калашнікова, Ж.В. Таланова, О.М. Петроє, О.Ю. Оржель, І.Ю. Регейло, М.В. Набок ; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2023. 172 с. https://doi.org/10.37472/NAES-IHED-2023 (дата звернення: 25.01.2024).
Крупа А. Технологія чат-ботів як фактор комп’ютерно-опосередкованої комунікації в цифровому суспільстві. Філософія економіки та менеджменту. 2022. № 12. С. 130–141. https://doi.org/10.26661/hst-2022-12-89-15 (дата звернення: 25.02.2025).
Махарадзе Д. В., Стьопкін А. В., Турка Т. В., Педенко Ю. А. Використання чат-ботів у роботі вчителя інформатики в закладах загальної середньої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2024. № 2(109), С. 119–131. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-119-131 (дата звернення: 23.03.2025).
Ткаченко О., Березовський О. CareBot – чат-бот «помічник з ментальної підтримки людини». Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2022. № 5(1). С 116–129. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261296 (дата звернення: 07.04.2025).
Чаплінська Ю.С. Можливості використання чат-ботів в освітній сфері. Медіатворчість у сучасних реаліях: протистояння медіа травмі : збірник матеріалів Всеукраїнської наукової інтернет-конференції з міжнародною участю. Київ : Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, 2020. С. 200–204. URL: http://mediaosvita.org.ua/wpcontent/uploads/2020/07/CHaplinska_YUS_Vykorystannya_chatbotiv_v_osviti.pdf (дата звернення: 18.04.2025).
Ait Baha T., El Hajji M., Es-Saady Y. et al. The impact of educational chatbot on student learning experience. Education and Information Technoljgies. 2024. Vol. 29. P. 10153–10176. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12166-w. (дата звернення: 19.04.2025).
Kohnke L. A Pedagogical Chatbot: A Supplemental Language Learning Tool. Relc Journal. 2022. Vol. 54(3). P. 828–938. https://doi.org/10.1177/00336882211067054 (дата звернення: 10.07.2025).
Liu L., Subbareddy R., Raghavendra C. G. AI intelligence chatbot to improve students learning in the higher education platform. J. Interconnection Networks. 2022. Vol. 22(2). https://doi.org/10.1142/S0219265921430325 (дата звернення: 16.07.2025).
Panok V., Shevchenko A., Nazar M., Starkov D., Meshcheriakov D., Shevtsov A. Methodological principles of educational and psychological chatbot development. Information Technologies and Learning Tools. 2025. Vol. 106(2). P. 76–93. https://doi.org/10.33407/itlt.v106i2.5872 (дата звернення: 11.04.2025).
Vanichvasin P. Impact of Chatbots on Student Learning and Satisfaction in the Entrepreneurship Education Programme in Higher Education Context. International Education Studies. 2022. Vol. 15(6). P. 15–26. https://doi.org/10.5539/ies.v15n6p15 (дата звернення: 06.06.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.







