METHODOLOGY OF USING CHAT-BOTS IN MANAGEMENT OF STUDENTS’ RESEARCH ACTIVITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.23

Keywords:

chatbot, digitalization, virtual assistant, virtual communication, artificial intelligence, educational space

Abstract

The purpose of the article is to study the practical feasibility of using chatbots to provide general and specific recommendations for completing qualification work. The article reveals the algorithm of actions for creating a chatbot Master24 to help students of philological specialties. When analyzing chatbots, general philosophical methods were used – analysis, synthesis, generalization, logical analysis. Methodological principles for developing educational chatbots were established: empirical justification and assessment of effectiveness, personalization of interaction with users, accessibility and scalability, interactivity. The scientific novelty lies in the field of application of chatbots. Unlike most virtual assistants created for the fields of computer science, management, and medicine, the author demonstrates a simple way for a modern teacher of the humanities to create a chatbot to manage research work (explanation of the structure of the work, sequence of work stages, design of content and sources used). The button system allows you to accompany the student at different stages of writing the work with links to recommendations and examples of completed works. The student’s independent choice of the necessary information, based on the stage of completing the master’s thesis, is valuable. Other advantages, the author notes, include the long-term operation of the chatbot (24/7), ensuring the reliability and objectivity of information, personalization and ease of use. Conclusions. The article demonstrates the algorithm for creating and specific application of the chatbot in the work of a teacher. The testing of the Master24 chatbot, created on the SendPulse website and activated on the Telegram channel, took place during the academic year at Poltava Pedagogical University with the participation of first-year master’s students, and revealed positive results.

References

Вища освіта України в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення: виклики і відповіді : науково-аналітична доповідь / В.Г. Кремень, В.І. Луговий, П.Ю. Саух, І.І. Драч, О.М. Слюсаренко, Ю.А. Скиба, О.В. Жабенко, С.А. Калашнікова, Ж.В. Таланова, О.М. Петроє, О.Ю. Оржель, І.Ю. Регейло, М.В. Набок ; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2023. 172 с. https://doi.org/10.37472/NAES-IHED-2023 (дата звернення: 25.01.2024).

Крупа А. Технологія чат-ботів як фактор комп’ютерно-опосередкованої комунікації в цифровому суспільстві. Філософія економіки та менеджменту. 2022. № 12. С. 130–141. https://doi.org/10.26661/hst-2022-12-89-15 (дата звернення: 25.02.2025).

Махарадзе Д. В., Стьопкін А. В., Турка Т. В., Педенко Ю. А. Використання чат-ботів у роботі вчителя інформатики в закладах загальної середньої освіти. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2024. № 2(109), С. 119–131. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-119-131 (дата звернення: 23.03.2025).

Ткаченко О., Березовський О. CareBot – чат-бот «помічник з ментальної підтримки людини». Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2022. № 5(1). С 116–129. https://doi.org/10.31866/2617-796X.5.1.2022.261296 (дата звернення: 07.04.2025).

Чаплінська Ю.С. Можливості використання чат-ботів в освітній сфері. Медіатворчість у сучасних реаліях: протистояння медіа травмі : збірник матеріалів Всеукраїнської наукової інтернет-конференції з міжнародною участю. Київ : Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, 2020. С. 200–204. URL: http://mediaosvita.org.ua/wpcontent/uploads/2020/07/CHaplinska_YUS_Vykorystannya_chatbotiv_v_osviti.pdf (дата звернення: 18.04.2025).

Ait Baha T., El Hajji M., Es-Saady Y. et al. The impact of educational chatbot on student learning experience. Education and Information Technoljgies. 2024. Vol. 29. P. 10153–10176. https://doi.org/10.1007/s10639-023-12166-w. (дата звернення: 19.04.2025).

Kohnke L. A Pedagogical Chatbot: A Supplemental Language Learning Tool. Relc Journal. 2022. Vol. 54(3). P. 828–938. https://doi.org/10.1177/00336882211067054 (дата звернення: 10.07.2025).

Liu L., Subbareddy R., Raghavendra C. G. AI intelligence chatbot to improve students learning in the higher education platform. J. Interconnection Networks. 2022. Vol. 22(2). https://doi.org/10.1142/S0219265921430325 (дата звернення: 16.07.2025).

Panok V., Shevchenko A., Nazar M., Starkov D., Meshcheriakov D., Shevtsov A. Methodological principles of educational and psychological chatbot development. Information Technologies and Learning Tools. 2025. Vol. 106(2). P. 76–93. https://doi.org/10.33407/itlt.v106i2.5872 (дата звернення: 11.04.2025).

Vanichvasin P. Impact of Chatbots on Student Learning and Satisfaction in the Entrepreneurship Education Programme in Higher Education Context. International Education Studies. 2022. Vol. 15(6). P. 15–26. https://doi.org/10.5539/ies.v15n6p15 (дата звернення: 06.06.2025).

Published

2025-10-27