БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ – ОРІЄНТИР КРОСКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В УНІВЕРСИТЕТІ

Автор(и)

  • Тетяна ПЕТРЕНКО Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0003-2296-3919

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.25

Ключові слова:

якість освіти, безпека, освітнє середовище, університет, кроскультурна комунікація, недискримінація, академічна мобільність, психологічний комфорт, адаптація до навчання

Анотація

У статті конкретизовано авторське бачення компонентів творення безпечного освітнього середовища під час міжкультурної комунікації учасників освітнього процесу в університеті. Мета: конкретизувати компоненти творення безпечного освітнього середовища під час кроскультурної комунікації учасників освітнього процесу в університеті, визначити ключові аспекти розроблення відповідних комунікативних стратегій взаємодії. Методологія дослідження: системний комплексний підхід. Автором деталізовано логічні зв’язки компонентів безпечного освітнього середовища кроскультурних комунікацій в університетах: фізична безпека (дотримання законодавства щодо відсутності фізичних загроз, безпека проживання і спілкування в позанавчальний час, регламентування поведінки і комунікацій), соціопсихологічна безпека (навчальна атмосфера, забезпечення рівності й попередження проявів будь-якої дискримінації, емоційний комфорт і культура підтримки під час адаптації до навчання представників інших культур), академічна безпека (прозорість і справедливість політик університету, об’єктивність контролю та оцінювання, академічна підтримка під час адаптації до нових умов навчання). Наукова новизна: у статті визначено ключові аспекти розроблення відповідних комунікативних стратегій взаємодії. До них автор відносить блок «Розвиток кроскультурних компетентностей», який володіє своєрідним запусковим механізмом для двох інших блоків: політики рівності й недискримінації в університеті, що забезпечує фізичну, соціопсихологічну, академічну безпеки, програми підтримки викладачів і персоналу у стратегіях безпечного освітнього середовища для успіху кроскультурної комунікації в університеті, що мають спрямовуватися на підготовку до роботи з багатонаціональним студентським контингентом.Висновки. Перспективою подальшого розроблення заявленої в назві статті проблеми визначено пошук способів конструктивного наповнення практичних кейсів безпечного освітнього середовища кроскультурної комунікації в університетах на основі педагогічного, культурного, освітнього партнерства.

Посилання

Arasaratnam L. A., Doerfel M. L. Intercultural communication competence: Identifying key components from multicultural perspectives. International Journal of Intercultural Relations. 2005. № 29. P. 137–163. URL: https://surl.li/ozpczm

Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/

Бутузова Л.П., Ледньова О.О. Безпечне освітнє середовище у контексті задоволення потреб учня. The 9th International scientific and practical conference “Theoretical and practical aspects of the development of science and education” (March 05 – 08, 2024) Prague, Czech Republic. International Science Group. 2024. 349 p. Р. 240–248. URL: https://surl.li/wbhhtx

Ворожбіт-Горбатюк В. Аксіологічний вимір цифрової репутації викладача юридичних дисциплін. Цифрова трансформація освіти та науки: матеріали ІІ Всеукраїнських науково-практичної конференції (м. Харків, 14-15 берез. 2024 р.). Харків, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2024. С. 8–13. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/16579

Дмитренко О. Безпечне освітнє середовище закладу освіти. Педрада. 2025. URL: https://oplatforma.com.ua/article/2614-bezpechne-osvtn-seredovishche-zakladu-osvti

Кодекс безпечного освітнього середовища. 2024. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Kodeks_bezpechnoho_osvitnoho_seredovyshcha.pdf

Бойчук Ю., Борисов В., Рибалко Л., Дідоренко Г. Освітній хаб ХНПУ імені Г.С. Сковороди: мета, функції, напрями і зміст роботи. Новий Колегіум. 2024. № 1 (113). С. 3–10. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/15095

Петренко Т. Компетентності крос-культурної комунікації учасників освітнього процесу в університеті: механізми та інструменти комунікативного менеджменту. Новий колегіум. 2024. № 1(113). С. 61–66. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f9162b85-5aae-4aee-ae8a-86fa938de793/content

Про вищу освіту. Закон України : Документ 1556-VII, чинний, поточна редакція від 17.11.2024 р. підстава – 4034-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Створення безпечного освітнього середовища. Програма «Дім Європи». 2024. URL: https://prosvitcenter.org/library/stvorennya-bezpechnoho-osvitnoho-seredovyshcha/

Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища : методичний посібник. Київ, 2018. 56 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/21kbos.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27