SAFE EDUCATIONAL ENVIRONMENT – A BENCHMARK FOR CROSS-CULTURAL COMMUNICATION AT THE UNIVERSITY
DOI:
https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.25Keywords:
quality of education, safety, educational environment, university, cross-cultural communication, non- discrimination, academic mobility, psychological comfort, adaptation to learningAbstract
The article specifies the author’s vision of the components of creating a safe educational environment during cross-cultural communication of participants in the educational process at the university. Purpose: to specify the components of creating a safe educational environment during cross-cultural communication of participants in the educational process at the university, to identify key aspects of developing appropriate communicative interaction strategies. Research methodology: systemic integrated approach. The author details the logical connections of the components of a safe educational environment for cross-cultural communication at universities: physical safety (compliance with the law on the absence of physical threats, safety of living and communication outside of school hours, regulation of behavior and communication), socio-psychological safety (educational atmosphere, ensuring equality and preventing any discrimination, emotional comfort and a culture of support during the adaptation to learning of representatives of other cultures), academic safety (transparency of the article also identifies key aspects of developing appropriate communication strategies for interaction. The scientific novelty. The author includes the block “Development of cross-cultural competencies”, which has a kind of trigger mechanism for the other two blocks: the policy of equality and non-discrimination at the university, which ensures physical, socio-psychological, academic security, programs to support teachers and staff in strategies for a safe educational environment for the success of cross-cultural communication at the university, which should be aimed at preparing for work with a multinational student population. Conclusions.The prospect of further development of the problem stated in the title of the article is the search for ways to constructively fill in practical cases of a safe educational environment for cross-cultural communication at universities on the basis of pedagogical, cultural, and educational partnerships.
References
Arasaratnam L. A., Doerfel M. L. Intercultural communication competence: Identifying key components from multicultural perspectives. International Journal of Intercultural Relations. 2005. № 29. P. 137–163. URL: https://surl.li/ozpczm
Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки. 2022. URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovishhe-novi-vim/
Бутузова Л.П., Ледньова О.О. Безпечне освітнє середовище у контексті задоволення потреб учня. The 9th International scientific and practical conference “Theoretical and practical aspects of the development of science and education” (March 05 – 08, 2024) Prague, Czech Republic. International Science Group. 2024. 349 p. Р. 240–248. URL: https://surl.li/wbhhtx
Ворожбіт-Горбатюк В. Аксіологічний вимір цифрової репутації викладача юридичних дисциплін. Цифрова трансформація освіти та науки: матеріали ІІ Всеукраїнських науково-практичної конференції (м. Харків, 14-15 берез. 2024 р.). Харків, Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди, 2024. С. 8–13. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/16579
Дмитренко О. Безпечне освітнє середовище закладу освіти. Педрада. 2025. URL: https://oplatforma.com.ua/article/2614-bezpechne-osvtn-seredovishche-zakladu-osvti
Кодекс безпечного освітнього середовища. 2024. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Kodeks_bezpechnoho_osvitnoho_seredovyshcha.pdf
Бойчук Ю., Борисов В., Рибалко Л., Дідоренко Г. Освітній хаб ХНПУ імені Г.С. Сковороди: мета, функції, напрями і зміст роботи. Новий Колегіум. 2024. № 1 (113). С. 3–10. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/handle/123456789/15095
Петренко Т. Компетентності крос-культурної комунікації учасників освітнього процесу в університеті: механізми та інструменти комунікативного менеджменту. Новий колегіум. 2024. № 1(113). С. 61–66. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f9162b85-5aae-4aee-ae8a-86fa938de793/content
Про вищу освіту. Закон України : Документ 1556-VII, чинний, поточна редакція від 17.11.2024 р. підстава – 4034-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Створення безпечного освітнього середовища. Програма «Дім Європи». 2024. URL: https://prosvitcenter.org/library/stvorennya-bezpechnoho-osvitnoho-seredovyshcha/
Цюман Т.П., Бойчук Н.І. Кодекс безпечного освітнього середовища : методичний посібник. Київ, 2018. 56 с. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/21kbos.pdf








