ВПЛИВ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ НА ЕМОЦІЙНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ ЗДОБУВАЧІВ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Тетяна ТВЕРДОХЛІБ Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0000-0001-5261-0394
  • Владилена ПИШИНСЬКА Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди https://orcid.org/0009-0005-9507-3425

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.29

Ключові слова:

емоційне благополуччя, здобувачі базової середньої освіти, стрес, індивідуалізація навчання, персоналізація, диференціація, індивідуальна освітня траєкторія

Анотація

Мета статті полягає в дослідженні взаємозв’язку між індивідуалізацією навчання та емоційним благополуччям здобувачів базової середньої освіти. Методологія дослідження ґрунтувалася на таких теоретичних методах, як аналіз, синтез та порівняння, що дозволили провести систематичний огляд наукової літератури для визначення понять «емоційне благополуччя», «індивідуалізація навчання» й «диференціація навчання» та узагальнити шляхи, що сприятимуть покращенню рівня емоційного благополуччя. Наукова новизна дослідження полягає в обґрунтуванні ефективності індивідуалізації навчання як умови формування високого рівня емоційного благополуччя здобувачів освіти. Підтверджено, що освітній процес надає велику кількість варіантів для індивідуалізації навчання. Серед них виділено: розроблення індивідуальної освітньої траєкторії, переведення на індивідуальну форму або організація інклюзивного навчання; різноманіття освітніх можливостей, що реалізується через значну кількість освітніх програм, форм здобуття освіти, профільне навчання, інтегровані курси, позашкільну освіту, навчальні програми курсів за вибором факультативів тощо; використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій; диференціацію навчання як практичний інструмент індивідуалізації; впровадження формувального оцінювання. Розглянуто факультативні заняття та додаткові консультації не лише як допоміжні елементи освітнього процесу, а й як інструменти підтримки емоційного благополуччя здобувачів освіти. Висновки. В умовах сьогодення, коли учні відчувають не тільки академічний стрес, але й стрес від невизначеності, інформаційного перевантаження та травматичних подій, освітяни мають звертати особливу увагу на їх емоційний стан, здійснюючи індивідуалізацію навчання, спрямовану на пізнавальну та емоційну сфери, що надалі підвищуватиме ефективність освітнього процесу та забезпечуватиме гармонійний розвиток особистості кожного здобувача освіти.

Посилання

Courtwright S.E., Flynn Makic M.B., Jones J. Emotional wellbeing in youth: A concept analysis. Nurs Forum, 2020. № 55(2). P. 106–117.

Lokareva G. V. and Bazhmina E. A. Personalization in education: students managing their learning by means of digital technologies. ITLT, 2021. Vol. 86. № 6. P. 187–207.

National Child Traumatic Stress Network, Schools Committee. Creating, supporting, and sustaining trauma- informed schools: A system framework. Los Angeles, CA, and Durham, NC: National Center for Child Traumatic Stress, 2017. 13 p.

Ананьян Е. Факультатив як ефективна позаурочна форма оптимізації соціокультурно-орієнтованого навчання іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип 37. Т. 1. С. 158–163.

Березівська Л. Принцип індивідуального підходу до учнів у творчій спадщині В.О. Сухомлинського і О.А. Захаренка. Історико-педагогічний альманах. Умань, 2010. Вип. 1. С. 20–26.

Пісоцька М.Е. Диференціація навчання: понятійно-категоріальний аналіз. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Харків, 2015. Вип. 45. С. 225–232.

Попов Р.А., Загорулько М.О. Психолого-дидактичний алгоритм індивідуалізації навчання в умовах змішаного формату організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі : зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. Київ : «Людмила», 2024. С. 14–20.

Про освіту : Закон України від 16.07.2019 р. № 10-р/2019. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. 380 с.

Рациборинська-Полякова Н., Шулякова М. Вплив хронічного стресу на організм людини та роль психоедукації у редукції його психічних проявів. Психосоматична медицина та загальна практика. Київ, 2024. Т. 9 № 1. 6 с.

Рогова Т. Проблема персоналізації особистості вчителя в науковій літературі. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5(1). С. 59–68.

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 221 с.

Таранченко О.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі : навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.А. Колупаєвої. Київ : А.С.К., 2012. 124 с.

Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі : методичний посібник / О.М. Топузов та ін. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2024. 99 с.

Вплив хронічного стресу на когнітивні функції та електрофізіологічну активність мозку у цивільних осіб в умовах воєнного стану / М. Черних та ін. Психосоматична медицина та загальна практика, 2025. Вип. 10 (2). URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/640

Шелестова Л.В. Індивідуалізація навчання у початковій школі в умовах війни. Proceedings of the XII International Scientific and Practical Conference «The process of science formation and its contemporary appearance», March 20–21, 2023 Tampere, Finland by the «InterSci». P. 52–56.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27