THE IMPACT OF INDIVIDUALISATION OF EDUCATION ON THE EMOTIONAL WELL-BEING OF BASIC SECONDARY EDUCATION STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.29

Keywords:

emotional well-being, secondary school students, stress, individualisation of learning, personalisation, differentiation, individual educational trajectory

Abstract

The purpose of this article is to investigate the relationship between the individualisation of learning and the emotional well-being of students in basic secondary education. The methodology of the study was based on theoretical methods such as analysis, synthesis, and comparison, which enabled a systematic review of the scientific literature to define the concepts of “emotional well-being”, “individualisation of learnin”, “differentiation of learning” and to summarize ways that would contribute to improving the level of emotional well-being. The scientific novelty of the study lies in substantiating the effectiveness of individualised learning as a condition for forming a high level of emotional well-being in students. The study proven that the educational process provides a multitude of options for the individualisation of learning. These include the development of individual educational trajectories, the transition to individualised forms of education or the organisation of inclusive education, a diversity of educational opportunities implemented through a significant number of educational programmes, forms of education, profile-based education, integrated courses, extracurricular education, elective course programmes, etc.; the use of modern information and communication technologies; differentiation of education as a practical tool for individualisation; the introduction of formative assessment. Electives and additional consultations are considered not only as supplementary elements of the educational process, but also as specific tools for supporting the emotional well-being of students. Conclusions.In today’s context, when students experience not only academic stress, but also stress from uncertainty, information overload and traumatic events, educators should pay special attention to their emotional state, implementing individualisation of learning aimed not only at the cognitive but also at the emotional sphere, which will further increase the effectiveness of the educational process and ensure the harmonious development of the personality of each student.

References

Courtwright S.E., Flynn Makic M.B., Jones J. Emotional wellbeing in youth: A concept analysis. Nurs Forum, 2020. № 55(2). P. 106–117.

Lokareva G. V. and Bazhmina E. A. Personalization in education: students managing their learning by means of digital technologies. ITLT, 2021. Vol. 86. № 6. P. 187–207.

National Child Traumatic Stress Network, Schools Committee. Creating, supporting, and sustaining trauma- informed schools: A system framework. Los Angeles, CA, and Durham, NC: National Center for Child Traumatic Stress, 2017. 13 p.

Ананьян Е. Факультатив як ефективна позаурочна форма оптимізації соціокультурно-орієнтованого навчання іноземної мови. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. 2021. Вип 37. Т. 1. С. 158–163.

Березівська Л. Принцип індивідуального підходу до учнів у творчій спадщині В.О. Сухомлинського і О.А. Захаренка. Історико-педагогічний альманах. Умань, 2010. Вип. 1. С. 20–26.

Пісоцька М.Е. Диференціація навчання: понятійно-категоріальний аналіз. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Харків, 2015. Вип. 45. С. 225–232.

Попов Р.А., Загорулько М.О. Психолого-дидактичний алгоритм індивідуалізації навчання в умовах змішаного формату організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі : зб. матеріалів ІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 07-08 листопада 2023 р. Київ : «Людмила», 2024. С. 14–20.

Про освіту : Закон України від 16.07.2019 р. № 10-р/2019. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2017. № 38–39. 380 с.

Рациборинська-Полякова Н., Шулякова М. Вплив хронічного стресу на організм людини та роль психоедукації у редукції його психічних проявів. Психосоматична медицина та загальна практика. Київ, 2024. Т. 9 № 1. 6 с.

Рогова Т. Проблема персоналізації особистості вчителя в науковій літературі. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2012. № 5(1). С. 59–68.

Словник-довідник з професійної педагогіки / За ред. А.В. Семенової. Одеса : Пальміра, 2006. 221 с.

Таранченко О.М. Диференційоване викладання в інклюзивному класі : навчально-методичний посібник / за заг. ред. А.А. Колупаєвої. Київ : А.С.К., 2012. 124 с.

Індивідуалізація навчання в умовах змішаної форми організації освітнього процесу у профільній старшій школі : методичний посібник / О.М. Топузов та ін. Київ : Видавничий дім «Освіта», 2024. 99 с.

Вплив хронічного стресу на когнітивні функції та електрофізіологічну активність мозку у цивільних осіб в умовах воєнного стану / М. Черних та ін. Психосоматична медицина та загальна практика, 2025. Вип. 10 (2). URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/640

Шелестова Л.В. Індивідуалізація навчання у початковій школі в умовах війни. Proceedings of the XII International Scientific and Practical Conference «The process of science formation and its contemporary appearance», March 20–21, 2023 Tampere, Finland by the «InterSci». P. 52–56.

Downloads

Published

2025-10-27