ПСИХОЛОГІЧНИЙ КАПІТАЛ ЯК РЕСУРС САМОРЕГУЛЯЦІЇ ОСОБИСТОСТІ В УМОВАХ ВОЄННОЇ ДІЙСНОСТІ

Автор(и)

  • Михайло ТОМЧУК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0002-4508-1495
  • Марія ЯЦЮК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0000-0002-2393-9964
  • Андрій ЯЦЮК Комунальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» https://orcid.org/0009-0008-2274-4488

DOI:

https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2025-2.31

Ключові слова:

психологічний капітал, саморегуляція особистості, ментальний добробут, юнацький вік

Анотація

Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні та емпіричному дослідженні психологічного капіталу як ключового ресурсу саморегуляції особистості юнацького віку в умовах воєнного часу. Методологіянаукового дослідження ґрунтується на синтезі філософських, загальнопсихологічних і конкретно-наукових принципів, реалізованих із дотриманням вимог системності, науковості та верифікації. Наукова новизна полягаєу виявленні специфіки впливу синергії компонентів психологічного капіталу (надія, самоефективність, стійкість, оптимізм) на механізми саморегуляції осіб юнацького віку в умовах воєнного стресу, що доводить ефективність ресурсно-орієнтованого підходу в профілактиці дезадаптації молоді. Висновки. Психологічний капітал – цесистемно організовані та збалансовані ресурси позитивних психологічних характеристик, як-от оптимізм, самоефективність, життєстійкість і надія, що спряють підвищенню ментального добробуту та адаптованості молодої людини в суспільстві. Капітал включає внутрішні резерви особистості, які допомагають долати життєві труднощі, розвивати емоційну стійкість і будувати успішну взаємодію з оточенням. Синергіякомпонентів психологічного капіталу формує ключовий ресурс саморегуляції для молоді в умовах війни, що емпірично підтверджує його роль як фундаментальної основи ментального добробуту та адаптаційного потенціалу особистості. Практичне значення. Отримані результати відкривають перспективи для розроблення цілеспрямованих психологічних інтервенцій, спрямованих на розвиток психологічного капіталу в юнацькому віці.Особливу актуальність ці напрями набувають у контексті відновлення освітнього середовища та створення психологічно безпечного простору для становлення особистості в період воєнного часу.

Посилання

Олефір В.О., Боснюк В.Ф. Адаптація шкали психологічного капіталу (ПсиКап-12C). Інсайт: психологічні виміри суспільства. 2023. № 9. С. 50–71.

Савчин М.В. Вікова психологія. Київ : Академвидав, 2009. 360 с.

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 1977. Vol. 84. P. 191–215.

Dóci E. Psychological Capital. Encyclopedia of Organizational Psychology / M. Bal (ed.). G.B. Edward Elgar Publishing. 2024.

Luthans F., Avolio B., Avey J., Norman S. Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction. Personnel Psychology. 2007. Vol. 60 (3). Р. 541–572.

Luthans F., Youssef C.M., Avolio B.J. Psychological capital. New York : Oxford University Press. 305 p.

Seligman M. E. Flourish : A visionary new understanding of happiness and well-being. New York : Simon and Schuster, 2011.

Snyder C. R. Hope theory : Rainbows in the mind. Psychological Inquiry. 2002. Vol. 13. Р. 249–275.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-27